Brokat spint zijde bij mobiel betalen

Boodschappen betalen met een mobieltje? Deutsche Telekom gaat deze dienst aanbieden aan 20 miljoen klanten. Brokat Technologies levert de ICT-oplossing erachter.

Het Duitse softwarebedrijf ziet ook in Nederland kansen voor mobiel betalen.
"Het mobiele kanaal wordt steeds belangrijker. Er zijn bijvoorbeeld in Nederland meer mensen die een GSM hebben dan internet-toegang", zegt Albert van Heijningen, directeur Brokat Technologies Nederland. Een van de diensten waar zijn bedrijf brood in ziet, is het mobiel betalen. Wie bijvoorbeeld een internetaankoop wil doen, of parkeergeld wil betalen, zou dat via zijn mobiele telefoon kunnen regelen. De procedure is vergelijkbaar met het pinnen in de winkels, alleen wordt er in zo'n geval contact gelegd met de mobiele operator. Die staat garant voor de betaling van het bedrag en int het geld naderhand bij de klant.
Deutsche Telekom heeft aangekondigd dat vanaf volgende maand 20 miljoen klanten in Duitsland hun boodschappen met hun mobieltje kunnen betalen. Brokat levert voor deze functionaliteit de middleware- en beveiligingstechnologie.
Van Heijningen: "Veel mensen zijn bijvoorbeeld huiverig om hun internetaankopen met hun creditcard te betalen. Wanneer dat via een mobiele telefoon gebeurt, heeft de klant vertrouwen in de transactie en zijn de transactiekosten voor de leverancier veel lager." Hij wijst er voorts op dat een rol als financiële intermediair voor telecombedrijven aantrekkelijk is. "Het kan hen de broodnodige nieuwe inkomsten opleveren."
Brokat is in 1994 in Duitsland opgericht. Aanleiding was het het destijds geldende Amerikaanse embargo op het exporteren van 128 bits beveiligingstechnologie vanuit de VS. Brokat sprong in dit gat en ontwikkelde beveiligingsoplossingen voor de internetkanalen bij Europese banken. Brokat nam vorig jaar de Amerikaanse bedrijven Blaze Software en Gemstone Systems over. Gemstone levert in Java geschreven applicatieservers. Blaze ontwikkelt zogehetenbusiness rules management-software. Hiermee kunnen bedrijven bij marktontwikkelingen hun klanten snel individueel benaderen zonder al te veel te hoeven sleutelen aan hun applicaties.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-03-02T00:00:00.000Z Redactie Computable
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.