Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Consument verliest interesse in m-commerce

09 mei 2001 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Nico Dikstaal
Nico Dikstaal

Het aantal gebruikers dat m-commerce wil gebruiken, daalt snel. Slechts twaalf procent van de mobiele bellers is van plan straks aankopen te doen via de mobiele telefoon.

Begin dit jaar was nog 32 procent dat van plan, zo blijkt uit onderzoek van AT Kearney. Afgaand op deze cijfers (en aangenomen dat een steekproef pakweg tweehonderd bellers per land een representatief beeld geeft) doen telecombedrijven er dus goed aan hun marketinginspanningen op te voeren en de consument te overtuigen van het nut van m-commerce, willen ze hun investeringen in 3G-licenties ooit terug verdienen.
De internationale consultant baseert zich op een enquête onder zestienhonderd mobiele bellers verspreid over acht landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Japan, Frankrijk en Finland. Terwijl er veel wordt geïnvesteerd in m-commerce, daalt dus de interesse van potentiële gebruikers. Minder dan 1 procent van de ondervraagde mobiele bellers heeft ooit een dienst of een product aangeschaft via de mobiele telefoon. En dat gebeurde alleen in Japan, het Verenigd Koninkrijk en Finland.
Hoewel de fiducie onder (toekomstige) gebruikers in m-commerce daalt, stijgt het gebruik van andere mobiele diensten – juist bij gebruikers met internetfunctionaliteiten op hun telefoon. Ongeveer 75 procent van de Europese respondenten en 60 procent van de Japanse respondenten, verstuurd en ontvangt sms-berichten met zijn mobiele telefoon. Maar dat sms-services een succes zijn, was al bekend. En dat succes heeft bewezen dat het voorspellen van toekomstig gebruik van (nieuwe) telecommunicatietoepassingen niet eenvoudig is. Want in marketing van sms-toepassingen heeft de sector aanvankelijk nauwelijks geïnvesteerd.

Meer over

E-commerce

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Financiële dienstverlening

    EU-landen akkoord over digitale euro

    Innovatie & Transformatie

    AcICT: DUO eindelijk op goede weg met systeem bekostiging

    Innovatie & Transformatie

    De nieuwste Computable 100 is verschenen!

    shutterstock_2669638113
    Innovatie & Transformatie

    Computable start traject Computable Awards 2026

    Innovatie & Transformatie

    Kort: AP slingert HAN op de bon, model van Fujitsu brengt mens en robot nader tot elkaar (en meer)

    Data & AI

    DutchStartup.ai wil ‘Dutch ai’ internationaal op de kaart zetten

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs