Derde generatie mobiele telefonie is wel degelijk een grote stap voorwaarts. Dat stelt Computer Sciences Corporation (CSC) na een onderzoek naar de mogelijkheden van 3G mobiele telefoons in Scandinavië en Japan.
Volgens Donald O’Shea, onderzoeker bij CSC Research Services, zal de overgang van 2G naar 3G "een radicale verandering teweegbrengen in ons idee van mobiele telefonie, omdat met 3G persoonlijke bandbreedte en toepassingen, die voorheen alleen binnen vaste netwerkverbindingen mogelijk waren, nu ook voor de individuele handset beschikbaar zijn". "Wat dit eigenlijk inhoudt is dat het zwaartepunt verschuift vanpersonal computing naarpersonal networking."
O’Shea stelt wel dat er een aantal misvattingen over 3G zijn. Zo zal 3G niet zo snel worden als menigeen denkt: "Door economische en technische omstandigheden zal de snelheid lager zijn, maar zelfs met de realistische inschattingen hebben we het nog altijd over veel hogere snelheden dan waarover we momenteel beschikken."
Verder is er het idee dat 3G zal wereldwijd dekkend zijn. "Wereldwijde dekking zonder een speciale telefoon zullen wij in ons leven nog niet meemaken", denkt O’Shea, "de ontwikkeling van een globale standaard voor 3G ging gepaard met een reeks politieke discussies met als resultaat wereldwijd vijf verschillende radio interfaces".
Nog een mythe: de 3G-technologie zal perfect zijn. "Ze zal beter zijn, maar niet perfect. Gebruikers van mobiele telefoons hebben overal ter wereld last van telefoonstoringen – mobiele telefoons werken eenvoudig niet zo goed als men ons wil doen geloven. Deze problemen zullen ook met de mobiele technologie 3G blijven bestaan, ondanks dat bij de ontwikkeling is getracht veel van deze kwaliteitsproblemen op te lossen", aldus O’Shea.
Opmerkelijk genoeg is hij overtuigd van het blijvende bestaansrecht van WAP, volgens velen een doodgeboren kindje. "Er is niets mis met WAP", stelt de Ier, "met de wereldwijde introductie van Gprs in de mobiele gsm-netwerken, zullen WAP-toepassingen ineens de ‘altijd beschikbaar’-gedaante aannemen van de beruchte NTT DoCoMo i-mode service, en zullen ze beduidend hogere verbindingsnelheden realiseren".
CSC Research Services werd opgericht in 1976 en adviseert met 68 duizend werknemers wereldwijd bedrijven over de zakelijke implicaties van IT en over hoe informatiesysteemgroepen het beste kunnen worden beheerd. Vorig jaar behaalde het bedrijf een omzet van omgerekend 27 miljard gulden.