Het Japanse telecombedrijf NTT DoCoMo gaat zijn 23 miljoen i-mode-klanten via de nieuwe dienst AOLi, toegang geven tot email op elk gewenst moment.
Het voormalige staatsbedrijf doet dat door zijn i-mode-service te koppelen aan de vaste lijn operaties van zijnjoint-venture met America Online (AOL), DoCoMo-AOL. Vanaf 1 juni krijgen abonnees van i-mode een wachtwoord waarmee ze zowel via de mobiele telefoon als op de pc kunnen inloggen op de emaildienst van DoCoMo-AOL. De i-mode is een voorloper van de derde generatie mobiele telefonie en de Japanners verdienen er in het eigen land goud mee.
De abonnees zullen drie maanden gratis gebruik kunnen maken van een AOL-mailbox. Daarna moeten ze lid worden van AOL om toegang te krijgen. AOL is ’s werelds grootste internetprovider.
NTT DoCoMo is een belangrijke partner van KPN Mobile. Het bedrijf heeft een belang van 15 procent in het Nederlandse telecombedrijf en heeft de afgelopen tijd herhaaldelijk laten doorschemeren dat het bereid is om KPN Mobile uit de brand te helpen wanneer het bedrijf echt in grote problemen dreigt te komen.