Netscape wil zich opwerpen als mediabedrijf en niet langer als producent van webbrowsers. Dit liet de dochteronderneming van mediaconcern AOL Time Warner gisteren weten.
De gevallen webpionier werkt ondertussen nog altijd aan de zesde versie (opvolger van versie 4.75) van zijn Navigator-browser die inmiddels twee jaar achterloopt op schema.
"De browser is een van onze kroonjuwelen, maar over zes maanden zal je Netscape niet meer beschouwen als een browserbedrijf", zegt president Jim Bankoff. Hij geeft aan dat de onderneming zich voortaan richt op portalen. Deze koers is jaren terug al ingeslagen door het toen nog zelfstandige Netscape.
Nu drukt moederbedrijf AOL Time Warner, eind vorig jaar ontstaan door de overname van mediaconglomeraat Time Warner door internetbedrijf AOL, dit verder door. Hierbij koppelt het de mediastrategie van dochter Netscape aan de eigen ‘verwebbing’ van tijdschriften als Fortune en Time en tv-zender CNN. Tot op heden zijn achttien Time Warner-titels en sites verwerkt in de Netscape-site.
De browserproducent erkent hiermee in wezen de eigen nederlaag in de langbevochten browseroorlog. Die strijd is geruime tijd terug al gewonnen door Microsoft, die zijn webbrowser Internet Explorer koppelde aan het marktdominante pc-besturingssysteem Windows. Deze tactiek is de basis voor de nog altijd lopende antitrustzaak van het Amerikaanse ministerie van Justitie tegen Microsoft.
Inmiddels ligt het marktaandeel van Netscape’s Navigator (en Communicator) rond de 7 procent, terwijl Microsofts concurrerende webbrowser ongeveer 88 procent in handen heeft. Dit volgens cijfers van Internet.com’s Counter (http://www.counter.com) over april van dit jaar. De Opera-browser van het gelijknamige Noorse bedrijf staat derde op de ranglijst met enkele procenten marktaandeel. Hieronder staat Mozilla, de open source-variant van Navigator, die ook nog altijd in ontwikkeling is.