De bestedingen aan online advertenties zullen dit jaar slechts licht stijgen ten opzichte van het jaar ervoor.
Dit blijkt uit berekeningen van internet-researchbureau Jupiter Media Metrix. In augustus 2000 ging Jupiter er nog vanuit dat de omzet uit online advertenties voor dit jaar zou stijgen naar 7,3 miljard dollar. Maar nu heeft het onderzoeksbureau zijn verwachtingen bijgesteld naar 5,7 miljard dollar. Dat is ‘slechts’ 300 miljoen dollar meer dan over het voorgaande jaar. Ook voor de langere termijn voorziet Jupiter een veel langzamere groei op het gebied van online advertenties. Eind vorig jaar ging het bureau nog uit van en omzet in 2005 van 16,5 miljard dollar. Maar dat is inmiddels gecorrigeerd naar 12,9 miljard dollar. De tegenvallende cijfers zijn het gevolg van de algehele economische vertraging. Bedrijven bezuinigen daardoor op hun (online) marketingbudgetten.
Jupiter gaat ervan uit dat het aandeel online advertenties in 2006 7 procent zal uitmaken van de totale advertentie-bestedingen. Voor dit jaar bedraagt wordt rekening gehouden met een aandeel van 3 procent.