Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Nokia levert in op krimpende mobiele markt

29 augustus 2001 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Marten Dijkstra
Marten Dijkstra

Na zijn indrukwekkende opmars in de markt voor mobiele telefoons, heeft het Finse Nokia voor het eerst marktaandeel verloren.

Dit blijkt uit cijfers van het IT-onderzoeksbureau Gartner Dataquest. Nokia is nog steeds veruit de grootste producent van mobiele telefoons ter wereld, maar zag zijn aandeel teruglopen van 35,3 procent over het eerste kwartaal naar 34,8 procent over het tweede kwartaal. Motorola boekte daarentegen enige terreinwinst en scoorde een marktaandeel van 14,8 procent tegenover 13,2 procent over het eerste kwartaal.
Het Zweedse Ericsson wist ten koste van Siemens weer op te klimmen naar de derde plaats met een marktaandeel van 8,3 procent. Over het eerste kwartaal was dat nog 6,8 procent. Ericsson kampt nog steeds met grote verliezen bij zijn divisie voor mobiele telefoons en heeft daarom een joint venture gesloten met Sony. Beide bedrijven verkochten over 2000 opgeteld 50 miljoen mobiele telefoons met een opbrengst van 8 miljard euro.
Uit de cijfers van Gartner Dataquest blijkt dat de verkoop van mobiele telefoons duidelijk in een dip zit. Gedurende het tweede kwartaal werden bijna 90 miljoen stuks verkocht, hetgeen 7 procent minder is dan in de drie voorafgaande maanden. De tegenvallende cijfers komen niet helemaal als een verrassing. Met name de Europese markt voor mobiele telefoons is verzadigd en de aanschaf van nieuwe exemplaren laat, onder meer door de economische tegenwind, op zich wachten. Bovendien zijn consumenten zoals bekend niet echt ondersteboven van de prestaties van de huidige Wap-toestellen, en is het dus ook wachten op de komst van Gprs- en later Umts-producten.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs