Managed hosting door True

Nokia levert in op krimpende mobiele markt

Na zijn indrukwekkende opmars in de markt voor mobiele telefoons, heeft het Finse Nokia voor het eerst marktaandeel verloren.

Dit blijkt uit cijfers van het IT-onderzoeksbureau Gartner Dataquest. Nokia is nog steeds veruit de grootste producent van mobiele telefoons ter wereld, maar zag zijn aandeel teruglopen van 35,3 procent over het eerste kwartaal naar 34,8 procent over het tweede kwartaal. Motorola boekte daarentegen enige terreinwinst en scoorde een marktaandeel van 14,8 procent tegenover 13,2 procent over het eerste kwartaal.
Het Zweedse Ericsson wist ten koste van Siemens weer op te klimmen naar de derde plaats met een marktaandeel van 8,3 procent. Over het eerste kwartaal was dat nog 6,8 procent. Ericsson kampt nog steeds met grote verliezen bij zijn divisie voor mobiele telefoons en heeft daarom een joint venture gesloten met Sony. Beide bedrijven verkochten over 2000 opgeteld 50 miljoen mobiele telefoons met een opbrengst van 8 miljard euro.
Uit de cijfers van Gartner Dataquest blijkt dat de verkoop van mobiele telefoons duidelijk in een dip zit. Gedurende het tweede kwartaal werden bijna 90 miljoen stuks verkocht, hetgeen 7 procent minder is dan in de drie voorafgaande maanden. De tegenvallende cijfers komen niet helemaal als een verrassing. Met name de Europese markt voor mobiele telefoons is verzadigd en de aanschaf van nieuwe exemplaren laat, onder meer door de economische tegenwind, op zich wachten. Bovendien zijn consumenten zoals bekend niet echt ondersteboven van de prestaties van de huidige Wap-toestellen, en is het dus ook wachten op de komst van Gprs- en later Umts-producten.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-08-30T00:00:00.000Z Marten Dijkstra
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.