Het Japanse mobiele telecombedrijf J-Phone gaat samen met zijn dochterbedrijven om beter opgewassen te zijn tegen marktleider NTT DoCoMo.
In de nieuwe strategie worden de holding-J-Phone en drie regionale maatschappijen samengevoegd. J-Phone krijgt de steun van het Britse Vodafone, dat in de nieuwe onderneming een belang van bijna 40 procent verwerft. De overige aandelen zijn voor het grootste deel in het bezit van Japan Telecom.
Sinds mei van dit jaar heeft het Britse Vodafone een stevige vinger in de pap bij J-Phone. Het mobiele telecomconcern wil zich laten gelden op de Japanse markt, omdat hier naar verwachting als eerste de nieuwe 3G-ontwikkelingen op grote schaal zullen worden geïntroduceerd.
J-Phone wil NTT DoCoMo, dat in Europa nauw samenwerkt met KPN, vooral op prijs gaan beconcurreren. NTT DoCoMo heeft door zijn populaire i-mode-services ongeveer de helft van de Japanse markt in handen. J-Phone komt voorlopig niet verder dan een marktaandeel van 20 procent.