Consumentenvertrouwen VS weer lager

Het voor de wereldeconomie belangrijke Amerikaanse consumentenvertrouwen is deze maand verder gedaald. Dat heeft de Conference Board, een onderzoeksinstituut van het bedrijfsleven, gisteren gemeld.

De vertrouwensindex daalde van 97,0 in september tot 85,5 in oktober, het laagste peil sinds februari 1994. Analisten hadden voor oktober in doorsnee een cijfer voorspeld rond 95 en daarmee was 85,5 een forse tegenvaller. Vorige maand kelderde het cijfer met zeventien punten na de aanslagen van 11 september op het WTC en het Pentagon. Dat was de sterkste daling sinds oktober 1990, ten tijde van de Golfoorlog.
 
De belangrijkste redenen voor de daling zijn de golf van ontslagen die door het Amerikaanse bedrijfsleven woedt na veelal tegenvallende winsten, de onzekerheid over het verloop van de oorlog in Afghanistan en de angst voor nieuwe terreuraanslagen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-10-31T00:00:00.000Z Sjaak Smakman
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.