Online winkelier Amazon.com heeft onder de naam Amazon Credit Account een online kredietfaciliteit geïntroduceerd. Daardoor worden consumenten in staat gesteld eerst hun producten aan te schaffen en later te betalen.
Voor het aanbieden van de service werkt Amazon samen met het Amerikaanse Citi Commerce Solutions, een divisie van Citibank Cards. Volgens Amazon krijgen online klanten via de kredietservice de mogelijkheid drie maanden lang rentevrij boodschappen boven de 200 dollar te doen. Daarna hoeven ze pas de rekening te betalen. Met het aanbod hoopt Amazon zijn klanten over te halen tijdens de komende kerstperiode dieper in hun virtuele geldbuidel te tasten.
Door de 11 september-aanslagen en de angst voor miltvuur dreigt dit traditionele topwinkelseizoen op een fiasco uit te lopen. Analisten zien in de stap van Amazon dan ook een poging om de afkalvende groeiverwachting in de omzet een halt toe te roepen. Andere analisten wijzen er echter op dat Amazon juist baat kan hebben bij de aanhoudende angst voor terroristische aanslagen, omdat consumenten er dan eerder de voorkeur aan geven thuis, online, te bestellen dan de deur uit te gaan. Maar uiteindelijk zullende de virtueel bestelde producten toch gewoon per post bij de geadresseerde moeten worden afgeleverd en dan komt de angst voor miltvuur weer om de hoek kijken.