AOL Time Warner sluit zich aan bij Sun’s Liberty Alliance Project, een club bedrijven die online identificatie-technologieën ontwikkelt.
Verwacht wordt dat de producten van het Liberty Alliance Project een serieuze tegenhanger gaan worden van Microsoft’s Passportsyteem. De stap van AOL wordt algemeen niet als een verrassing beschouwd. Maar het betekent wel dat er waarschijnlijk slechts twee kampen overblijven die elkaar op het terrein van de online authenticiteit zullen bevechten.
Tot dusverre werkte AOL aan zijn eigen identificatie-programma, onder de codenaam Magic Carpet. Waarschijnlijk gaat dit werk gewoon door, maar wordt het wel aangepast aan de technologie die het Liberty-project voortbrengt. Met het Liberty Alliance Project hopen de initiatiefnemers een techniek te kunnen leveren, waardoor gebruikers van pc’s, mobiele telefoons en andere handhels en computers slechts één keer hoeven in te loggen om toegang te krijgen tot diverse internetservices. Dat is ook de doelstelling van Microsofts Passport, maar de deelnemers aan het Liberty-project zeggen de voorkeur te geven aan een standaard die door een groep it-concerns is vastgesteld in plaats van door één bedrijf.
Tot de Liberty-groep behoren behalve AOL en voortrekker Sun Microsystems, ook bedrijven als het autoconcern General Motors, de luchtvaartmaatschappij American Airlines, Cisco, Nokia en eBay.