I-Clip wint prijs voor internetstarters

I-Clip heeft een prijs voor beste Nederlandse internetstarter gekregen. Op de vorig jaar door Accenture uitgeschreven prijsvraag kwamen 80 reacties.

Volgens Ivo Heukensveldt Jansen die namens Accenture in het jurypanel zat, waren er volop redenen om de prijsvraag, Eventurenow genaamd, op te zetten. "Wij vonden dat Nederlandse initiatieven op het gebied van internet duidelijk achterbleven bij het buitenland. Daarnaast wilden wij met onze consultancy-expertise naar buiten treden. Ook was het een goede gelegenheid om herrie te maken op de universiteiten om studenten voor ons bedrijf, dat toen nog Andersen Consulting heette, te interesseren."
De acht finalisten die woensdag naar de Amsterdamse vestiging van Accenture afreisden, mochten in eenelevator-pitchvan vijf minuten een vierledig jurypanel interesseren voor hun startend bedrijf. De oprichters in achtergrond variërend van student met toekomstplannen tot gevierd zakenman die opnieuw begint moesten naast Heukensveldt Jansen, Max Coppoolse, werkzaam bij Libertel Vodafone, Simon Bommeljé afkomstig van Fortis en Ronald Biemans van investeerder First Dutch Corporate Finance van hun zakelijke plannen zien te overtuigen. De vergelijking met een kruisverhoor door investeerders is snel gelegd.
Uiteindelijk bleek volgens de jury I-Clip het beste businessplan te hebben. Het nu alleen nog op papier bestaande bedrijf moet in de toekomst bezoekers van attractieparken een button verschaffen, waarmee in het park opgestelde camera's automatisch plaatjes schieten van de button-bezitters. Naderhand kunnen mensen aan de hand van een verstrekte code tegen betaling hun foto's van internet halen, zo is het idee. Coppoolse prees het plan vanwege het uitbuiten van twee belangrijke menselijke drijfveren, ijdelheid en luiheid. Oprichters Michiel Oudakker en Hugo Messer kunnen 15.000 gulden en twee ton aan adviesuren van Accenture tegemoet zien.
Millidian en Pay2trade ontvingen beide eenrunnerup-prijs, een geldbedrag van 5000 gulden en 30.000 gulden aan consultancytijd van Accenture. Millidian is actief op het gebied van ranking- en ratingdiensten voor websites. Jurgen Appelo, oprichter van het bedrijf, dat nu al zaken doet met bijvoorbeeld Planet Internet, was blij met de prijs, maar moest als techneut wel om het 'investeerder-gedoe' lachen. Ook Anton Heinemans, die zijn baan bij Interpolis verruilde voor een toekomstig bedrijf dat het mkb diensten wil aanbieden op het gebied van online handelsrisicomanagement, maakte zich meer zorgen over het vinden van investeerders, dan om de inhoud van zijn prijs.
De huidige koudwatervrees van investeerders voor internet-initiatieven bleek uit de moeite die een aantal deelnemers zich getroostten om de associatie met internet ver van zich te houden.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-01-19T00:00:00.000Z Sytse van der Schaaf
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.