ING kan dankzij het wereldwijde web veel gemakkelijker toegang krijgen tot klanten in het verre buitenland, en dat levert zijn vruchten op.
Als ING Direct is de bank nu actief in Canada, Spanje, Frankrijk, Australië en de VS. In die landen heeft het in een jaar tijds meer dan een half miljoen klanten geworven, die eenvoudige bankdiensten betrekken per internet en call centers.
Topman Kist toonde zich donderdag bij de presentatie van uitstekende jaarcijfers (een winst van 8,8 miljard gulden) dolenthousiast over dit concept, waarbij sterk is geleund op de ervaringen met de Postbank in Nederland. "Met een paar mensen en wat computers halen we heel goedkoop heel veel klanten binnen."
Ze worden gelokt met een hoge spaarrente en krijgen in een later stadium beleggingsproducten, leningen en verzekeringen aangeboden. ING Direct Canada draait nu 3,5 jaar en maakt al winst.
Kist maakte duidelijk ook veel te verwachten van Oosteuropese landen en Azië, waar veel wordt geïnvesteerd. Over 3 tot 5 jaar moet dat echter veel geld gaan opleveren. Kist kwam overigens met een vergaande belofte: dit jaar moet de nettowinst uit autonome groei minstens 12 procent per aandeel zijn.
Het bedrijf is niet bang voor de terugval in de aandelenbeurzen. ING biedt naast effectenproducten ook producten met vastrentende waarden en blijft dus geld verdienen als de klant zijn geld liever naar veiliger bestemmingen loodst, aldus Kist.