Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

UPC krijgt miljoenenclaim aan de broek

08 maart 2001 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie VNUnet
Redactie VNUnet

LSMG, ontwikkelaar van websites en software voor de reisbranche, sleept UPC voor de rechter. Het Amsterdamse IT-bedrijf eist 10 miljoen gulden.

Het bedrag is bedoeld als schadevergoeding van UPC Kabel TV & Telecom, omdat afspraken niet zouden zijn nagekomen.
Een oud-directeur van Eneco Call Services, inmiddels overgenomen door UPC, zou bereid zijn tegen zijn vroegere werkgever te getuigen. Deze H. de Jager was als ex-directeur van de Supergroep ook betrokken bij Superweb.
Een dochter van LSMG, 123 Bel Services, zou samen met Eneco een grote campagne opzetten om het naambellen in Nederland populair te maken. Daarvoor werd de term ‘letterbellen’ gebruikt. Eerst ging Bel Services in zee met KPN Telecom. Maar toen een aantal KPN Telecom-directeuren overging naar Eneco, werd Bel Services gevraagd het contract met KPN te verbreken. Eneco zou dan de rol van KPN overnemen. Alles leek goed te gaan totdat UPC de telefoonbelangen van Eneco kocht. Tot woede van Bel Services voelde UPC zich niet gebonden aan de afspraken die in een eerder stadium zouden zijn gemaakt.
Mr. J.P.M. Borsboom, advocaat van LSMG/Bel Services, denkt te kunnen bewijzen dat UPC wel degelijk vastzit aan de overeenkomst. Hij beschikt over een getekende intentieverklaring, waarin Eneco zich bereid verklaart lijnen en infrastructuur ter beschikking te stellen. Ook zou Eneco een 4 miljoen gulden kostend televisieprogramma ter promotie van het letterbellen financieren. Daarnaast tekende De Jager namens Eneco akkoord voor een offerte voor de website www.letterbellen.nl.
LSMG zegt grote schade te hebben geleden na het afhaken van UPC/Eneco. Het spelprogramma ‘123 Love’ kwam nooit op televisie. Eneco zou evenmin de beloofde telecomdiensten hebben geleverd. Bij KPN lag ook geen toekomst meer, omdat het contract was opgezegd en KPN inmiddels naar een concurrent was overgestapt. Een reclamecampagne die Bel Services 750.000 gulden kostte, was waardeloos geworden. Talrijke klanten van Bel Services hebben een streep door hun relatie gezet, waardoor hele branches nauwelijks zijn te interesseren voor het letterbellen. LSMG kon financieel overeind blijven door haar software-activiteiten. Voor de reisbranche is Tickotel Travel Technology ontwikkeld. En die diensten worden wel afgenomen.
UPC onthoudt zich van commentaar hangende de juridische procedure.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    NIS2: Europese richtlijn maakt cyberse...

    De Europese NIS2-richtlijn zet cybersecurity definitief op de strategische agenda. Organisaties in vitale sectoren krijgen te maken met strengere eisen...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    later digitale hub
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Nederland dreigt digitale hub-positie te verliezen, grondrechten in de ai-verordening (en meer)

    agentic ai
    Data & AI

    Fundamentele transformatie in 2026 door agentic ai

    Innovatie & Transformatie

    Neuro-adaptieve ai: volgende tech-revolutie start in Delft en Berlijn

    Data & AI

    Waarom AWS een oude server te pletter liet vallen

    Innovatie & Transformatie

    Atos breidt voetbal-activiteiten uit naar Zuid-Amerika

    test
    Innovatie & Transformatie

    Van interne tests naar succesvol extern gebruik

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs