Starters staan positiever tegenover internetadvertenties dan vergevorderde internetgebruikers en klikken dan ook vaker op de commerciële online boodschappen.
Dit blijkt uit het rapport ‘Multifocus – Internet Experience and Behavior’ van het online onderzoeksbureau Multiscope. In het rapport wordt het onlinegedrag van starters, gevorderde gebruikers en vergevorderde internetgebruikers met elkaar vergeleken.
Er wordt een sterk verband geconstateerd tussen kopen via het internet en het jaar van eerste toegang. Zo koopt de vergevorderde gebruiker niet alleen vaker online, hij of zij besteedt ook aanzienlijk meer dan starters. Toch verwachten juist starters het komende jaar hun online bestedingen te verdubbelen, terwijl de gevorderde en vergevorderde internetgebruikers respectievelijk een toename van 30 procent en een minieme toename verwachten.
Uit het rapport blijkt verder dat vergevorderde gebruikers doelgerichter en functioneler gebruik maken van het internet. Zij surfen doelbewuster naar zoekmachines en portals, informatiediensten en sites voor telebankieren. In het sitebezoek van de starters zit veel meer variatie. Bovendien gaat de starter veel vaker het net op om te chatten.