Terra Lycos gaat samen met het Nederlands/Engelse voedingsmiddelenconcern Unilever projecten op het internet starten.
De alliantie tussen ’s werelds derde internetprovider en Unilever heeft betrekking op Spanje, Latijns-Amerika en de Spaanssprekende markt in de Verenigde Staten. De eerste fase van de samenwerking betreft een nieuwe manier om Unilever-producten via het web aan gebruikers te tonen.
De overeenkomst bestaat in grote lijnen uit de gezamenlijke productie van exclusieve content voor vrouwelijke internetters, crm, het managen van databanken, e-commerce activiteiten en het bieden van een breed platform voor de handelsmerken en producten van Unilever.
Terra Lycos heeft overigens bekendgemaakt voor het leeuwendeel van zijn services een tarief te gaan heffen. Op deze manier hoopt het Spaanse internetbedrijf de terugvallende advertentie-inkomsten te kunnen compenseren.
De topman van Terra Lycos, Joaquim Agut, verklaarde in de Spaanse krant El Pais: "Van onze wereldwijde gebruikers betaalt 24 procent op dit moment al voor hun service. Wij zijn van plan dit aantal verder uit te bouwen, zodat ons model uiteindelijk verandert vanall-free naarall-paid." Volgens Agut is de transformatie naar het betaalde model een kwestie van het veranderen van de consumentengewoonten in Spanje, waar de meeste gebruikers gewend zijn vrije toegang te krijgen tot het internet.
Begin vorige week maakte Terra Lycos bekend dat het nog eens zes maanden zal duren alvorens het bedrijf weer positieve cijfers kan laten zien. Om de tegenvallende cijfers te compenseren, heeft de Spaanse internetprovider aangekondigd 15 procent van zijn personeelsbestand te schrappen.