De ongestoorde beschikbaarheid van telecommunicatienetwerken en diensten wordt voor Nederland steeds belangrijker.
Daarom hebben het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de telecomaanbieders Ben, Dutchtone, Energis, KPN, Libertel-Vodafone, Telfort Mobiel en BT Ignite gisteren hun handtekening gezet onder het Nationaal Continuiteitsplan Telecommunicatie (Nacotel). In het plan staan afspraken over de continuïteitsplanning en het crisismanagement binnen de sector.
Doel van Nacotel is om storingen in de telecommunicatienetwerken en diensten zoveel mogelijk te voorkomen. Mochten er toch storingen optreden dan moeten die zo snel mogelijk worden opgelost. Om dat te bereiken, hebben de deelnemers in een gezamenlijke overeenkomst afspraken gemaakt over hun op te stellen continuïteitsplannen.
De overeenkomst geldt twee jaar en binnen die tijd moeten de afspraken worden uitgewerkt. Daarbij valt te denken aan overzichten van noodstroomvoorzieningen of het opstellen van uitwijkmogelijkheden. Daarnaast kan in de ontwerpfase van nieuwe diensten gedacht worden aan het tegengaan van kwetsbare knooppunten of zogehetenSingle Points of Failure. Na twee jaar wordt door de partijen een besluit genomen over verlenging van de overeenkomst.
De afgelopen maanden hebben een paar grote storingen het mobiele telefoonverkeer in delen van Nederland flink ontregeld. Dat heeft laten zien hoe kwetsbaar de voorzieningen eigenlijk zijn en wat de gevolgen van een storing zijn.