Het Nederlandse bedrijfsleven heeft in de praktijk nog weinig kunnen profiteren van de beloofde zegeningen van de handel via internet.
Dit blijkt uit een onderzoek van het management consultancykantoor Booz Allen Hamilton onder 150 topbestuurders van Nederlandse ondernemingen. De ingezette e-business-strategie heeft de ondervraagde bedrijven nog niet veel extra omzet opgeleverd. Bij acht van de tien bedrijven komt minder dan 5 procent van de omzet uit de handel via het internet. Daarnaast geeft ongeveer 70 procent van de ondervraagden aan ‘niet of slechts gedeeltelijk’ tevreden te zijn over de investeringen in e-businessactiviteiten.
Toch zijn de bestuurders nog steeds optimistisch over de mogelijkheden die de internetbusiness biedt. Ruim eenderde van de respondenten (43 procent) vindt zelfs dat het klimaat voor de internethandel het laatste half jaar ‘enigszins tot sterk’ is verbeterd, en dat mag gezien de huidige malaise in de internetsector opmerkelijk worden genoemd. Bovendien zegt een ruime meerderheid (59 procent) ‘een groot tot zeer groot belang’ te hechten aan e-business.