Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Internetwinkelen struikelt op laatste stukje

26 juli 2001 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sjaak Smakman
Sjaak Smakman

Ook bij internetshoppen wegen de laatste loodjes zwaar: e-commerce bedrijven ondervinden vaak problemen bij het overbruggen van de laatste kilometer naar de klant.

Dit blijkt uit een onderzoek van Ecp.nl, het platform van overheid en bedrijven dat het internet wil promoten.
Het Electronic Commerce Platform Nederland onderzocht welke methoden e-tailers momenteel toepassen en concludeerde dat gespecialiseerde bezorgdiensten de meest logische, maar niet altijd de enige keuze zijn om op maat bij de klant thuis af te leveren.
De e-tailers hanteren momenteel drie methoden. De eerste is uitleveren via een bestaande winkel, met als overwegingen behoud van persoonlijk klantcontact, presenteren van producten, uitleveren van artikelen en afhandelen van problemen.
Tweede mogelijkheid zijn zogeheten pick-up locaties: stations, tankstations, scholen. Een netwerk van pick-up punten heeft kans van slagen als het grootschalig wordt opgezet en zeer dicht bij de mensen komt. De winkel wordt hier als het ware opnieuw uitgevonden, stelt het ecp.
Maar als mensen iets online kopen, willen ze dat als regel ook aan de deur afgeleverd hebben. Bijna alle e-tailers bieden deze vorm van uitlevering dan ook aan. Om zelf een dekkend netwerk op te zetten is echter te duur. Daarom worden veelal logistieke dienstverleners ingezet.
Volgens de onderzoekers is er niet nu al een winnaar aan te wijzen. Het hangt vooral af van het klantenbestand (geconcentreerd of verspreid, thuis of onderweg, veel tijd of weinig tijd), de producten (afmetingen, gewicht, waarde, bekendheid met specificaties, schaarste) en het eventuele uitleverpunt (onderdeel van winkelketen of zelfstandig, geautomatiseerd of nog veel handmatig), wat het beste aanslaat.
Het onderzoek is te downloaden viahttp://www.ecp.nl/publicaties.htm.

Meer over

E-commerce

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Prinsesjesdag

    Innovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    Overheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    Data & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    Data & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs