Het verhuizen van een serverpark levert steevast onverhoedse problemen op. Dat bleek afgelopen week weer eens bij Tiscali.
Tiscali heeft op het Hempoint-terrein een bedrijfspand gehuurd en zelf volledig ingericht. Het bedrijf koos ervoor de migratie in twee stappen uit te voeren. Vorige week zijn de e-mailsystemen, hardware voor authenticatie en de voorzieningen voor de klantenservice van Tiscali en 12Move (de internetaanbieder van Tiscali en Shell) verhuisd. De web- en serverhosting voor klanten uit het midden- en kleinbedrijf zal eind deze maand worden overgezet. Klanten worden stuk voor stuk geïnformeerd over het moment van migratie, zodat ze niet, zoals bij Vuurwerk het geval was, plotseling worden geconfronteerd met websites die door een storing platliggen.
Tijdens de eerste fase van de migratie liep Tiscali op woensdag 8 augustus tegen een aantal onverwachte problemen op. Zo bleek het Radius-verkeer op die dag gestremd. Het oponthoud duurde nog langer door een misverstand met een van de telco-partners, die verkeerde gegevens aanleverde waardoor Tiscali de nieuwe hardware niet kon aansluiten, en storingen in de routering van het eigen netwerk.
Bij Vuurwerk, de hosting-dochter van telecombedrijf Versatel, liepen de migratiewerkzaamheden op zondagavond 22 juli dusdanig uit dat een groot aantal sites van klanten een dag lang niet bereikbaar was. Pas maandagavond 23 juli waren de grootste problemen opgelost, terwijl de inrichting van het nieuwe internetverbindingspunt volgens de planning die ochtend om 9.00 uur klaar had moeten zijn. "Je kunt de zaak nog zo goed op papier hebben voorbereid, onderweg blijf je valkuilen tegenkomen", vertelt Jan Trim, technisch directeur bij Vuurwerk. "Bij het verplaatsen van driehonderd servers bleek bijvoorbeeld pas in de praktijk wat voor klus het eigenlijk was. Het uit en later in elkaar schroeven van al die servers betekende toch meer werk dan gepland."