Aanslagen geen effect op pc-kooplust

De aanslagen in de VS en de reactie van de Amerikanen op Afghanistan, hebben in West-Europa geen extra dempend effect gehad op de 'kooplust' naar pc's.

Dit blijkt uit de '2002 Consumer Hardware Survey' van it-onderzoeksbureau IDC. Eigenlijk luidt de conclusie dat de markt voor personal computers, net als voor de aanslagen, steeds meer het karakter krijgt van een verdringingsmarkt: 60 procent van de onderzochte pc-gebruikers is niet van plan om dit of volgend jaar een nieuwe personal computer aan te schaffen, terwijl 43 procent niet van plan is om dat voor 2004 te doen.
 
Wel blijken pc-gebruikers, mede met het oog op de recente aanslagen, ontvankelijker voor het aanbrengen van door de overheid geïnitieerde restricties voor internettoegang. Ongeveer 55 procent van de gebruikers blijkt een inbreuk op de privacy te accepteren als onderdeel van antiterrorisme-maatregelen.
 
Bovendien komt uit het onderzoek naar voren dat de terughoudende vraag naar pc's nog niet betekent dat de gebruikers op alle terreinen terughoudend zijn met hun it-aankopen. Zo overweegt een groot aantal de komende jaren een printer aan te schaffen, en ook de aankoop van eensmart handheld device(shd) ligt meer voor de hand.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-12-11T00:00:00.000Z Marten Dijkstra
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.