Rotterdams kennissysteem loodst loodsen

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR) heeft de keus of een loods een schip moet binnenvaren geautomatiseerd. Dit is mogelijk door informatiesystemen slim te benutten. Overigens kunnen de havenbeheerders altijd afwijken van een 'computeradvies'.

Het GHR beheert zo'n honderd kilometer vaarweg. Dat begint al op zee; elk schip moet zich 24 uur voor binnenkomst melden. Dit gebeurt via Edifact. De informatie is van belang voor drie systemen: gevaarlijke stoffen, verkeersbegeleiding en tariefafhandeling. Deze applicaties zijn destijds gebouwd door de eigen it-afdeling, een groep van 120 mensen, van wie ongeveer de helft wordt ingehuurd.
 
Nog niet zo heel lang geleden telde de organisatie 126 afdelingen met elk een eigen it-structuur. Er waren meer dan honderd applicaties, die alle hun eigen onderhoud nodig hadden. "Dat werd onhoudbaar", zegt Chris van de Weerd, it-manager van de afdeling Verkeersmanagement. "We zijn dan ook begin dit jaar overgegaan van een afdelingsstructuur naar een procesorganisatie."
 
Binnen het bedrijf draait alleen maar maatwerk, vanwege de zeer specifieke toepassingen. "Wij zijn de belangrijkste haven ter wereld en dat willen we blijven. Dat betekent dat je heel vaak het voortouw moet nemen, ook op applicatiegebied", zegt Van de Weerd. Bij de overgang naar een procesorganisatie is de structuur van de automatisering eveneens onder de loep genomen.
 
Kijk voor een uitgebreid artikel in de van 21 december 2001.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2001-12-21T00:00:00.000Z Computable
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.