Vivendi-belang nekt nettowinst Philips

Philips had over het afgelopen tweede kwartaal kunnen scoren met een nettowinst van 171 miljoen euro. Maar door een afwaardering van het belang in het Franse mediaconcern Vivendi, belandde het elektronicaconcern toch in de min.

De afwaardering van Vivendi zorgde voor een extra last van 1,56 miljard euro en een verlies van 1,355 miljard euro. Zonder deze molensteen zou Philips' nettoresultaat over het afgelopen kwartaal zijn uitgekomen op ruim 170 miljoen euro, tegenover een verlies van 382 miljoen euro over dezelfde periode vorig jaar.
 
Philips wist de kwartaalomzet vergeleken met dezelfde periode vorig jaar met 4 procent op te krikken naar 7,98 miljard euro. Vergeleken met het eerste kwartaal van dit jaar kwam de omzet zelfs 5 procent hoger uit. Vooral dit stemde de analisten tevreden. "Ondanks de moeilijke marktomstandigheden, is Philips in staat geweest zijn prestaties over het tweede kwartaal te verbeteren, tenminste als de extra lasten niet worden meegerekend", aldus topman Gerard Kleisterlee in een toelichting.
 
Toch doen de it-gerelateerde activiteiten binnen Philips het naar verhouding nog steeds slecht. Zo daalde de omzet uit componenten naar 510 miljoen euro, vergeleken met 807 miljoen euro over dezelfde periode in 2001. Ook de halfgeleiderinkomsten gingen verder onderuit: van 1,13 miljard euro vorig jaar naar ruim 1,11 miljard euro nu. Positief is wel dat het concern uit sommige deelnemingen steeds meer winst weet te halen, zoals uit LGPhilips LCD dat over het afgelopen kwartaal voor 127 miljoen euro bijdroeg aan de nettowinst.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-07-16T00:00:00.000Z Marten Dijkstra
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.