AT&T sluit een omvangrijk herstructureringspact met Accenture voor de afslanking van zijn klantenservice voor lange-afstandstelefonie.
Met de deal is naar verluidt een bedrag van 2,76 miljard dollar gemoeid over een periode van vijf jaar. Daarbij moeten de kosten bij de verkoop- en serviceafdelingen voor lange-afstandstelefonie met de helft worden teruggedrongen en de productiviteit met een aantal procenten worden opgeschroefd. Accenture zal AT&T voorzien van nieuwe technologie en de transitie van de divisie in goede banen moeten leiden.
Eerder deze week heeft AT&T zijn vaste draadloze activiteiten van de hand gedaan aan de leverancier van draadloze toegangsapparatuur voor breedbandverbindingen, Netro. Met de deal is een bedrag gemoeid van 45 miljoen dollar. Als onderdeel van de overeenkomst krijgt AT&T een aandeel van 13,5 procent in Netro en een plaats in de raad van bestuur.
De vaste draadloze activiteiten van AT&T stonden bekend onder de naam Project Angel en waren bedoeld om de laatste mijl naar de klant, die in Amerika traditioneel het domein is van de lokale telefoonmaatschappijen, ‘draadloos’ te overbruggen. Daartoe werd op het huis of het bedrijf van de klant een antenne geplaatst waarlangs de binnenkomende en uitgaande gesprekken werden geleid.