Nokia wint weer in krimpende mobiele markt

De verkoop van mobiele telefoons is over 2001 met 5 procent gedaald. In 2000 werden er wereldwijd 415 miljoen stuks verkocht, in 2001 waren dat er 393,4 miljoen.

Dit blijkt onderzoek van het Amerikaanse researchbureau Strategy Analytics. Het afgelopen jaar was het meest desastreuze in de geschiedenis van de mobiele sector. Toch waren er producenten die hun marktaandeel wisten op te schroeven. Niet geheel verassend behoorde marktleider Nokia opnieuw tot de winnaars. Het aantal verkochte mobieltjes steeg over 2001 met 9 procent naar 140 miljoen stuks. Nokia is daarmee goed voor een marktaandeel van ruim 36 procent.
 
Opvallend is de sprong in het marktaandeel van Samsung. Het Zuid-Koreaanse bedrijf concentreert zich met name op het high-end deel van de markt en zag daardoor het afgelopen jaar de verkoop toenemen van circa 22 naar 28,6 miljoen, een stijging van 30 procent. Samsung staat nu op de derde plaats achter Motorola, dat een stijging van bijna 15 procent wist te boeken op de verkoop van zijn mobiele telefoons.
 
De nummers vier en vijf, Siemens en Ericsson, moesten terrein prijsgeven, evenals de overige leveranciers van mobiele telefoons. In de cijfers zijn de volledige effecten van de kersverse combinatie Ericsson-Sony nog niet verwerkt. Volgens Strategy Analytics zal het totale aantal verkochte mobiele telefoons in 2002 toenemen naar 454 miljoen. Het marktaandeel van Nokia zal daarbij naar verwachting toenemen naar 37,5 procent.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-02-12T00:00:00.000Z Marten Dijkstra
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.