Wat veel mensen al aanvoelden, wordt nu bevestigd door harde cijfers: de snelle groei is er uit in de markt van customer relationship management.
De marktanalysten van de Hewson Group hebben becijferd dat de crm-markt in 2001 met slechts 2,8 procent is gegroeid. Dat komt praktisch neer op stilstand, aangezien in het jaar 2000 nog een groei werd genoteerd van 100 procent.
De wereldwijde crm-markt was vorig jaar 7,4 miljard dollar waard. Als alle gerelateerde diensten ook worden meegeteld, komen de analysten op een totale marktwaarde van 36,9 miljard dollar.
De stagnatie in 2001 wil volgens de Hewson Group echter allerminst zeggen dat het definitief voorbij is met de markt voor het geautomatiseerde beheer van klantenrelaties. Het bureau verwacht over het lopende jaar een groei van 10 procent, tot een totale waarde van meer dan 8,1 miljard dollar, of 40,6 miljard dollar inclusief diensten. Toch ligt dat groeicijfer nog ver onder de verwachtingen in oktober 2001. Toen voorspelde de Hewson Group dat de crm-markt in 2002 zou groeien met 25 procent.