De supply chain process management (scpm) markt, is een van de schaarse it-activiteiten die op dit moment in de lift zit.
Tussen 2000 en 2001 groeide deze markt met 83 procent naar in totaal 170 miljoen dollar, aldus de Arc Advisory Group. Volgens de onderzoekers is de rek er nog lang niet uit, want voor de komende periode staat een jaarlijkse groei van 53 procent op het programma, tot 1,4 miljard dollar in 2006.
De scpm-markt bestaat in feite uit twee delen: supply chain event management (scem) en supply chain performance management (scpm). Het eerste heeft betrekking op applicaties die bijvoorbeeld vertragingen in de toelevering van producten registreren en melden, terwijl scpm-applicaties gebruik maken vankey performance indicators (kpi’s), die aangeven of een leveranciersketen wel voldoet aan de vooraf gestelde eisen.
Volgens Arc staat de scpm-markt nog in de kinderschoenen, hetgeen ook wel blijkt uit de grote versplintering onder de software-aanbieders. Gemiddeld draaien slechts circa veertig scpm-aanbiders een omzet boven de één miljoen dollar. Bij de rest gaat het om kleine bedrijfjes die één of twee scpm-applicaties aanbieden.