'Softwarefouten kosten miljarden'

Volgens een Amerikaans onderzoek zijn fouten en 'bugs' in software niet alleen vervelend, ze kosten de economie jaarlijks vele miljarden dollars.

Het National Institute of Standards and Technology (Nist) van het Amerikaanse ministerie van Economische Zaken heeft berekend dat de Amerikaanse economie elk jaar zo'n 59,5 miljard dollar schade lijdt door de onvolkomenheden in de computerprogramma's. Er gaan dan ook steeds meer stemmen op om de ontwikkelaars van die software op een of andere manier financieel aansprakelijk te stellen voor een deel van de geleden schade.
 
"Vrijwel ieder bedrijf is vandaag de dag afhankelijk van computersoftware voor zaken als productontwikkeling, fabricage, distributie en 'after-sales'-ondersteuning en -diensten", zegt Nist-directeur Arden Brement. De gebruikers van de software zijn slechts verantwoordelijk voor de helft van de problemen, blijkt uit het Nist-onderzoek. De ontwikkelaars en verkopers van de programma's kunnen worden aangesproken op de andere helft. Het Nist heeft bovendien ontdekt dat het beter testen van de software vooraf al een heleboel 'bugs' aan het licht kan brengen. Als die fouten in de testfase worden verwijderd, zou dat uiteindelijk de schade kunnen reduceren met 22,2 miljard dollar, zo stelt het instituut.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Reacties

..gebruikers die voor de helft verantwoordelijk zijn...De journalist heeft wel degenlijk een foutje gemaakt. In het onderzoek wordt gesproken over de kosten de gebruikers hebben als gevolg van de problemen met de software en de kosten die moeten worden gemaakt om in te kunnen grijpen op moment dat een software fout optreed, denk aan backup systemen en dus niet de fouten als gevolg van verkeerd gebruik.
In het rapport is uitgebreid onderzoek gedaan naar Automotive/Aerospace en Financiele dienstverleners. Dit is geextrapoleerd naar de hele industrie. De kwaliteit van compilers verwaarloosbaar t.o.v. de systemen die er mee gebouwd worden, vgl. aantal regels code van compiler is vele factoren kleiner.
Ook is het geen zaak van langer testen, maar op het juiste moment in het software development process. Het onderzoek geeft een vergelijking van de kosten die bespaard zouden zijn als wel gebruik zou zijn gemaakt van juiste test technieken. Overigens is het niets nieuws dat op het juiste moment getest moet worden (lees eerder in het software development process), dit is al jaren bekend en het success van Extreem Programming heeft hier ook zeker mee te maken. Blijkbaar is het nog steeds niet in de IT industrie doorgedrongen wat het belang van de juiste test processen is! Het volledige rapport is te vinden op:
http://www.nist.gov/director/prog-ofc/report02-3.pdf

Hebben we hier over besturingssystemen, toepassingen of combinaties van beide?
Ik vrees dat we ook eens kritisch moeten kijken naar de kwaliteit van compilers.
En uiteraard moet er beter getest worden. Te snel komt nieuwe software met grove fouten op de markt.
Voorbeeld; Windows XP, Windows ME, Mediaplayer, Office suites...

"Door mensen op de werkvloer die minder goed begrijpen waar al die knopjes voor dienen". Beetje goedkoop om eindgebruikers daarvan de schuld te geven. Jij en ik volgen jaarlijks dure cursussen om de moeilijk te doorgronde IT-producten en programmatuur enigszins te begrijpen.
De kernvraag is waarom de opties die de gebruiker in bepaalde situaties niet kan of mag gebruiken niet zijn ge-disabled. Ontbrekende functionaliteit? Of om bij de discussie te blijven; is in de test niet meegenomen? Nog erger en vermoedelijk het juiste antwoord; gooi het eindproduct maar over de schutting?

Als producenten van software aansprakelijk gesteld kunnen worden voor fouten in hun software zal er veel langer getest moeten worden waardoor de prijzen van software omhoog zullen vliegen, en de ontwikkeling minstens twee keer zo lang zal duren. Daar zit niemand op te wachten.

Gebruikers die voor de helft VERANTWOORDELIJK zijn voor problemen met software?? Ik denk dat uw journalist een foutje heeft gemaakt. (Door Ron Onrust op 02 juli 2002 - 01:09)
Ik denk het niet! Goede software kan immers ook fout worden gebruikt en dat kan voor veel problemen zorgen. Die fouten zullen niet snel worden gemaakt door mensen als de netwerkbeheerder, maar des te vaker door mensen op de werkvloer die minder goed begrijpen 'waar al die knopjes voor dienen'. Vraag het aan de helpdesk in uw bedrijf: die zal toch regelmatig uit moeten rukken omdat er weer een werkstation/pc is 'vastgelopen' terwijl de specifieke werknemer 'helemaal niets heeft gedaan...'

Gebruikers die voor de helft VERANTWOORDELIJK zijn voor problemen met software?? Ik denk dat uw journalist een foutje heeft gemaakt.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-07-01T00:00:00.000Z Jeroen Bezem
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.