Volvo Safety Car draait op Windows 98

Autofabrikant Volvo heeft een hypermoderne auto ontwikkeld die is uitgerust met allerhande moderne snufjes, maar die draait op besturingssysteem Windows 98.

Het prototype van deze Safety Concept Car is vooral vernieuwend door verbeteringen op het gebied van traditioneel ingenieursontwerp. Zo zijn de vertikale spijlen die het dak met het onderstel verbinden van versterkt glas in plaats van metaal. Dit geeft de chauffeur een aanmerkelijk breder blikveld.
 
Op digitaal gebied heeft de wagen sensoren en camera's aan boord, zowel voor binnen als buiten. Het gaat om waarschuwingen voor snel naderende auto's, voor te dicht op de voorligger rijden, voor het baanwisselen met een auto in de dode hoek, en voor het zien van passagiers op de achterbank. In totaal zijn er vijf gescheiden computers aan boord, die draaien op Microsofts verouderde pc-besturingssysteem Windows 98.
 
Volvo's voornaamste doel was het bevorderen van de veiligheid. Toch is het prototype, met een prijskaartje van tien miljoen dollar, ook een opeenhoping van nieuwe functionaliteit en apparaatjes. De Safety Car is bijvoorbeeld voorzien van een Personal Communicator die de sloten bedient op basis van vingerafdrukherkenning. Daarnaast gebruikt de auto een draadloze verbinding om de eigenaar te waarschuwen indien er mensen in de auto zijn of er overheen leunen.
 
Begin dit jaar onthulde BMW overigens een eigen elektronische auto, uitgerust met een overdaad aan digitale foefjes. De BMW 7 Series heeft een navigatiesysteem van Siemens, de VDO Automotive, dat draait op Microsofts oudere ingebedde besturingssysteem Windows CE. Het door de automaker Idrive gedoopte computersysteem laat chauffeurs telefoneren, navigeren en een reeks auto-functies bedienen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Reacties

Windows past wel bij Volvo. In 15 jaar rijden en stilstaan met diverse types heb ik o.a. een uitgevallen aandrijfas(!), afgebroken uitlaat en radiator, weigerende stekers en dashboardinstrumenten, gebroken slangen en kabeltjes, weigerend alarm, tweemaal in de lengterichting gebroken banden (elders ooit van gehoord?) gehad. En met hun Yet-Too-Late-variant van Just-In-Time was drie maanden wachten op een nieuw onderdeeltje (vanwege importeren uit Born!) ook geen uitzondering. Opnieuw opstarten van Windows zal een hele verbetering betekenen voor Volvo.

Welke versie van Windows98 wordt hier gebruikt? Als ze Windows98SE gebruiken geef ik ze gelijk.
Want Windows98 Second Edition is de stabielste windows versie die Microsoft ooit heeft uitgebracht.
De nieuwere versies van Windows bevatten nog te veel bugs.
Windows op zich is vrij stabiel, wat Windows meestal de nek omdoet is slordig of slecht geschreven software en drivers.

Vraag : Wat doe je als je Windows-auto crasht?
Antwoord: Close all windows, restart engine, open all windows ..
Kunnen ze die Windows versie niet beter omdopen in Windows CE (Car Edition?) Oh jee die
bestond natuurlijk al .. of Windows DE? (Driver Edition) .. hopelijk wordt een blue screen geen letterlijke
blue screen of death. Wel stoer dat die auto glazen spijlen heeft, dat daar nog niemand anders op gekomen is..

ach, ja als je even verder kijkt:
http://www.microsoft.com/automotive/pressevents/releases/

Let's close all windows and try again.....

Is er een reden waarom er gekozen is voor windows 98? En wordt het geboot van een ROM?
Het klink mischien overdreven, maar de wetenschap dat een auto software aan boord heeft die toch niet echt is bestemd voor continuity zal weerstand oproepen bij kopers.
Vermoedelijk zal het core gedeelte van de auto geen gebruik maken van de software, maar zelfs al zou het 'luxe' gedeelte alleen draaien op W98 dan nog steeds wil je geen reboot van de software hebben ( wat inherent is aan W9x)

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-07-19T00:00:00.000Z Jasper Bakker
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.