De markt voor Professional Services Automation is het afgelopen jaar met 39 procent gegroeid naar 810 miljoen dollar en blijft stijgen, zo meent Aberdeen Group. De markt voor andere zakelijke software stagneert of loopt terug.
Het onderzoek van Aberdeen is uitgevoerd door analist David Hofferberth. Hij wijst er evenwel op dat PSA nu nog in een nichemarkt opereert en dat de leveranciers nog een lange weg hebben te gaan om aan de behoeften van hun klanten te kunnen voldoen. Vooral als het gaat om een koppeling tussen crm-functies en software dat werkvloerfuncties automatiseert.
PSA-applicaties verbeteren de effectiviteit van ondernemingen door een betere planning, inniger samenwerking, slimmer inzetten van personeel en geïntegreerd kennisbeheer. PSA is het fundament waarop andere bedrijfsapplicaties, zoals crm, erp en personeelsbeheer, samenwerken vanuit een gemeenschappelijke database.
Een van de uitdagingen van deze industrietak, volgens Hofferberth, is om ‘extern te gaan’. Tot nu toe wordt het merendeel van deze soort software intern gebruikt, bijvoorbeeld om een helpdesk te laten functioneren of om adviezen te geven aan andere afdelingen binnen hetzelfde bedrijf. Om de software over de grenzen van het eigen bedrijf te kunnen gebruiken, is het nodig afrekenmechanismen in te bouwen.
De grote erp- en crm-fabrikanten zijn op hun beurt druk bezig PSA-functionaliteit aan hun producten toe te voegen.
Zie PSA rapport 2002 van “Bloem & Rosendaal / http://www.bloem-rosendaal.nl” Hieruit blijkt dat veel leveranciers reeds zijn geslaagd in het incorporeren van PSA binnen hun aanbod. Voorts geeft het een goed beeld van de geintegreerde mogelijkheden die de verschillende leveranciers t.o.v. elkaar bieden.