De Consumentenbond eist van telecomconcern KPN dat het de geplande tariefsverhoging van haar snelle internet-service Mxstream terugdraait.
Mxstream, de adsl-service van KPN, wordt niet alleen door consumenten, maar vooral ook door kleinzakelijke klanten gebruikt. Begin deze week werd bekend dat KPN de tarieven voor Mxstream met ingang van de komende maand met ruim 23 procent wil verhogen naar 27,95 euro per maand. Het basisabonnement gaat daarbij met 5,26 euro per maand omhoog. Volgens KPN zijn de inkomsten van Mxstream niet meer voldoende om het huidige kwaliteitsniveau te handhaven.
De Consumentenbond vindt dat KPN zijn klanten met de prijsverhoging ‘in de fuik heeft laten lopen’. KPN gebruikt volgens de bond ‘dezelfde truc als bij de ‘gratis’ voicemail: eerst klanten binnenhalen en als ze geen kant meer op kunnen, (meer) geld gaan rekenen.’ De klanten, die overigens in groten getale bij de Consmentenbond over de tariefsverhoging hebben geklaagd, hebben volgens de bond voor Mxstream in veel gevallen rond de 150 euro instapkosten betaald en kunnen met hun huidige abonnement niet naar een andere vorm van adsl overstappen.
De bond heeft aan staatssecretaris De Vries van het ministerie van Verkeer en Waterstaat gevraagd om een noodmaatregel te nemen, vooruitlopend op de Europese richtlijnen. Daardoor krijgt de telecomwaakhond Opta de bevoegdheid om in te grijpen.
De concurrenten van KPN, waaronder One.Tel, hebben aangegeven de tariefstijging van KPN niet te volgen. Volgens directeur Raymond Schrama van One.Tel maakt KPN bij de doorvoering van de prijsstijging misbruik van zijn bijna-monopoliepositie: "Het is telkens hetzelfde liedje. KPN houdt eerst de consumentenprijzen erg laag en de inkooptarieven erg hoog voor partijen als One.Tel. Daardoor zijn de marges erg dun en kunnen de meeste concurrenten niet overleven. Vervolgens blijven er maar een paar concurrenten over en
verhoogt KPN per direct haar consumentenprijzen."
Ik stap over naar UPC, ook wel niet fantastisch, maar nog steeds goedkoper !