Baan, inmiddels in handen van het Britse Invensys, doet begin volgende week als laatste grote erp-speler zijn crm-strategie uit de doeken.
Naar verluidt zal Baan daarbij onder meer bekend maken dat zijn iBaan-softwaresuit voor crm,cross-analytische functies bevat voor onder meer bedrijven in de sectoren luchtvaart en defensie, de auto-industrie, en de high tech en elektronische markten.
Met de iBaan-suit die Baan in februari 2001 presenteerde, richt de erp-leverancier zich met name op het samentrekken van de erp-, scm-, crm-, e-commerce- en bis-componenten in Baans softwarepakket versie VI. Daarbij werden deze functies samengevoegd met een reeks op internetgebaseerde samenwerkingstools. Deze webtools vergemakkelijkten de samenwerking tussen verschillende bedrijven. Als laatste onderdeel voegde Baan aan iBaan eenfront end-portaal toe. Met iBaan richtte het bedrijf zich met name op het toevoegen van b2b-, samenwerkings- en integratiefaciliteiten. Aan de uitbouw van de crm-component werd minder aandacht besteed. Met de specificatie van de nieuwe crm-strategie wil het bedrijf hier verandering in brengen.