KPN moet collocatietarief met helft verlagen

De Nederlandse telecomwaakhond Opta heeft besloten dat KPN zijn collocatietarief aan BabyXL met 55 procent moet verlagen.

Het besluit van de Opta is het gevolg van de invoering van een uniform tariefsysteem. Volgens de toezichthouder wordt daarmee de tariefstructuur 'aanmerkelijk vereenvoudigd'. Tegelijkertijd krijgt volgens het nieuwe besluit KPN de mogelijkheid om collocatieruimte die op dit moment niet wordt gebruikt te gelde te maken, bijvoorbeeld door deze te gebruiken voor andersoortige dienstverlening.
 
Collocatie houdt in dat concurrerende bedrijven hun apparatuur kunnen neerzetten in of nabij wijkcentrales (van KPN). In augustus kregen breedbandleverancier BabyXL en KPN een geschil over de hoogte van het tarief dat hieraan gekoppeld was, het zogeheten collocatietarief. De Opta kwam toen met een systematiek op de proppen voor het berekenen van de tarieven die per locatie verschilden. Later bleek deze methode teveel praktische problemen op te leveren. Behalve over de eenmalige, landelijke, collocatietarieven voor aansluiting en installatie die nu zijn vastgesteld, doet de Opta dit voorjaar uitspraak over de periodieke tarieven (voor huur en elektriciteit).

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Reacties

De privatisering van KPN heb ik persoonlijk nooit een goed idee gevonden. De dienstverlening is er niet beter op geworden en de financiele positie van de KPN ook niet echt getuige de herhaaldelijke reorganisaties en ontslagen. ( Overigens is het wel steeds de klant die al die wijzigingen berekend krijgt)
Dat de OPTA nu KPN terug fluit en eindelijk ook eens meedenkt met de rest van Nederland is een goede zaak. Helaas zijn er reeds anderen geweest ( Cistron) die al met het Zwaard van KPN hebben moeten strijden met de benodigde ongemakken ( understatement) en kosten. Laten we hopen dat er nu eindelijk weer eens structuur in de diensten komt van de KPN en diens con-collegae, want eilandjes creeren daar heeft niemand wat aan en de consument is wederom steeds de dupe van al die wanpraktijken.
Eerlijke concurrentie, ook in Telecom land draagt bij aan gezonden producten/diensten.
Zo dat was mijn 2 Euro...;)

Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-02-14T00:00:00.000Z Marten Dijkstra
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.