E-mail-regels van Registratiekamer

De Registratiekamer heeft zijn regels voor gebruik van e-mail aangepast aan de veranderde wetgeving en nieuwe technologieën, zoals wap. Zij biedt een aantal vuistregels.

Ophttp://www.registratiekamer.nl is het complete rapport 'Goed werken in netwerken' op te halen. De studie schetste met voorbeelden en praktijkgevallen allereerst de feitelijke en juridische achtergronden van het probleem. De tegenstelling zit hem erin dat werknemers controle door werkgevers snel als inbreuk op hun persoonlijke levenssfeer beschouwen, terwijl werkgevers geen risico willen lopen op bijvoorbeeld aantasting van de goede bedrijfsnaam door misplaatst gebruik van e-mail of wap.
 
De herziene versie van gedragscodes is aangepast aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens die per 1 september 2001 van kracht is. In de nieuwe wet is het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) aangewezen als de opvolger van de Registratiekamer. Tevens is het rapport geactualiseerd aan de hand van recente jurisprudentie.
 
Om toepasbaarheid van de vuistregels te vergroten, heeft het CBP een raamregeling voor het gebruik van e-mail en internet ontwikkeld. Daarmee kunnen organisaties de regels vertalen naar hun eigen situatie. Want de kern van alle advies is: probeer in gezamenlijk overleg tot duidelijke afspraken te komen.
 
De belangrijkste redenen voor werkgevers om controle uit te oefenen zijn het gevaar op virussen, verlies van productiviteit, uitlekken van bedrijfsgeheimen en het in diskrediet brengen van de goede naam van een bedrijf in chat- en surfsessies.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-05-15T00:00:00.000Z Teus Molenaar
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.