Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Bedrijven lichtzinnig met virussen’

30 juni 2002 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Jeroen Bezem
Jeroen Bezem

Grote bedrijven hebben geen adequate anti-virusstrategie, vindt onderzoeksbureau Forrester Research.

De ondernemingen moeten volgens Forrester hun anti-virussoftware regelmatig(er) updaten en werken aan een meer gestructureerde aanpak. Het bureau benadrukt dat bedenkers van virussen steeds sluwere en complexere programma’s afleveren. Dat betekent dat de kans op infectie groter wordt en dat virussen zich bovendien sneller verspreiden. De onderzoekers van Forrester berekenden dat de kans om besmet te worden met een virus vorig jaar is gestegen met 13 procent. Tijdens de Nimda-epidemie, in september vorig jaar, raakte maar liefst 68 procent van de bedrijven besmet.
 
Forrester vergelijkt het gevecht tegen virussen met een wapenwedloop. "Zodra virusbedenkers een nieuwe manier vinden om hun programma’s te verbergen of verspreiden, hebben anti-virusleveranciers een nieuwe code klaarstaan. Dat leidt tot een steeds complexere malafide code", aldus het onderzoeksbureau. Nieuwe virussen gebruiken bovendien vaak meerdere verspreidingskanalen (zoals mail, irc en webpagina’s). Het is allang niet meer voldoende om alleen diskettes ‘van buiten’ op virussen te checken. Die aanpak is volledig uit de tijd. Verder lijken virussen het in toenemende mate gemunt te hebben op de achterliggende websoftware. De virussen richten zich tegenwoordig op IIS-software en applicaties als SQL Server, om zo servermachines over te nemen.
 
Grote firma’s moeten volgens Forrester investeren in een veilige netwerkstructuur, met meerdere barrières tegen virussen. Zo moeten niet enkel de desktop-pc’s met virusbestrijdingssoftware worden uitgerust, maar ook de gateways en mailservers. En alle bestrijdingssoftware moet up-to-date worden gehouden. Volgens Forrester is het overigens voldoende om één keer per maand op te waarderen. Overschakelen van een maandelijkse naar een dagelijkse update-routine geeft maar een voordeel van 5 tot 10 procent.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    2 reacties op “‘Bedrijven lichtzinnig met virussen’”

    1. Rob Greuter schreef:
      1 juli 2002 om 18:28

      Bijzonder twijfelachtige opmerking van Forrester, ‘Volgens Forrester is het overigens voldoende om één keer per maand op te waarderen. ‘ Maandelijks updaten was 4 jaar geleden realistisch, nu is dagelijks updaten geboden.

      Login om te reageren
    2. Gert Kuipers schreef:
      2 juli 2002 om 06:01

      Geheel mee eens, over het algemeen komt een virus een dag na publicatie door de grote virusscan-bedrijven al bij een van onze gebruikers binnen. Eén keer per maand updaten zou voor ons bedrijf al meerdere malen fataal zijn geweest.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Prinsesjesdag

    Innovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    Overheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    Data & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    Data & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs