Het is een goede tijd voor middelgrote ict-dienstverleners om het bedrijf in de verkoop te doen. Als ze de zaak goed op orde hebben, krijgen ze een flinke prijs en aansluiting bij een full-service dienstverlener. En dat is wat klanten tegenwoordig willen: één loket.
Er is alleen een probleem: er zijn niet zoveel ict-dienstverleners die de perfecte partner vormen, stelt Rein van Erp, adviseur van Mazars Berenschot Corporate Finance (MBCF), na een inventarisatie van vraag en aanbod van ict-dienstverleners in Nederland. Van Erp maakt onderdeel uit van het ict-transactieteam van MBCF en begeleidt bedrijfsverkopen en -overnames. Volgens van Erp hangt er veel geld boven de markt en is een verdere consolidatie van ict-dienstverleners onvermijdelijk. Maar er heerst zeker geen overnamegekte. "Men is selectief. Heeft de kandidaat de juiste expertise, marktpositie, en – belangrijk – hoe zit het met de bedrijfscultuur. Dat laatste is bij wijze van spreken vaak al af te lezen aan de automerken op de parkeerplaats."
Hij ziet op dit moment vijftien tot twintig 'mooie opportunities', bedrijven die of jager of prooi kunnen zijn in een overnamerace. "De grootste drive hiervoor is niet zozeer het geld, maar meer de wens van de klant. Die wil een grote, solide full-service partner, zodat ze tijdens een project alles via één loket kunnen regelen." Van Erp meent ook dat de full-service partners fraaiere opdrachten aan het eigen personeel kunnen presenteren. In een steeds krapper wordende arbeidsmarkt helpt dit om mensen aan boord te krijgen en te houden.
Na een analyse van het aantal fusies en overnames in 2004 en 2005 ziet online nieuwsdienst Computerwire duidelijk meer deals in aantocht voor 2006. Alleen al in de meestal rustige maand januari werden negentien overeenkomsten gesloten.
Het volledige artikel staat in de Computable van 23 juni 2006