Een ‘zeer ruime meerderheid’ van de 900 medewerkers van Aino gaat akkoord met een loonoffer van 20 procent, zo meldt het bedrijf. Door te besparen op de loonkosten hoopt bestuursvoorzitter Willem Haverkamp het bedrijf van de ondergang te redden. Lagere salarissen leveren dit jaar acht miljoen euro op.
De bestuursvoorzitter maakte zijn plannen eind juni openbaar. In de eerste vijf maanden van dit jaar leed Aino 2,9 miljoen euro verlies. Het wist vorig jaar nog 3,2 miljoen euro op te halen bij belegggers. Die reserve is echter al opgebruikt.
De dienstverlener is in 1999 ontstaan uit de fusie van Astra Informatica, Avalix en Armedis.
De vakbonden keerden zich tegen het loonoffer. Jan Paul Veenhuizen, onderhandelaar voor de FNV waarschuwde toen dat medewerkers ook een lager uitkering krijgen als het bedrijf alsnog over de kop gaat.
Als dat zo door gaat met Aino dan is het loonoffer van 8 miljoen euro ook wel gauw opgebruikt.
In de eerste vijf maanden maakte het bedrijf een verlies van 2,9 miljoen euro, geextrapoleerd naar het hele jaar is dat 6,96 miljoen verlies. Als daar de 3,2 miljoen euro die opgehaald is bij belegggers nog eens bijgetels wordt dan zit je op een verlies van 10,16 miljoen euro. Na het loonoffer dus op 2,16 miljoen euro.
En ja wat de vakbonden zeggen is waar, als het bedrijf alsnog over de kop gaat dan is de ww uitkering ook nog eens 80% lager dan voor het loonoffer. Voor de medewerkers is het dus te hopen dat het bedrijf nu overleeft.
Een zéér loyale reactie vanuit het personeel.
Waarschijnlijk zijn de lonen er dan ook naar geweest om ca 1/5 van je loon te kunnen en willen inleveren.
Indien het bedrijf alsnog over de kop gaat, zouden de raad v. commisarisen en andere welgestelde investeerders een “passende” bonus mogen uitkeren.
De vraag is nu: is het bedrijf net zo loyaal als de werknemers?
J Kuipers vroeg zich af of het bedijf nu net zo loyaal zal zijn als de werknemers.
Welnu, kijk eens wat er gebeurd is in een paar jaar tijd. Bedrijven die twee jaar terug nog vechtend over straat gingen om personeel, met vakantiereisjes, auto-uit-de-showroom acties en andere onzin, zijn nu de eersten om ‘bankzitters’ te dumpen. Kijk eens naar CMG.
Ook zij hebben grote advertentiecampagnes besteed aan werving van personeel, ongetwijfeld gewauweld dat personeel toch zeker de ‘grootste asset’ is van het bedrijf. Blablabla.
Tot nu dan. Want nu is het overschot niet meer dan dat, ‘veredelde uitzendkrachten’ noemde men het geloof ik bij CMG, op grond waarvan men deze mensen makkelijk kan dumpen. Eens kijken welke commerciele prietpraat men nu weer van stal haalt als men straks weer dringend mensen nodig heeft.
En het leuke is: In die tijd wist ik al dat men zo dacht als nu. En als ik het af en toe riep, beschuldigde men mij van negativisme. Nou, ik noem het liever realisme. En die blijde jubelarij van bedrijven dat dringend personeel nodig heeft plat opportunisme. En het adspirant personeel die er intrapt is ronduit naief.
Mijn advies: laat je nooit lijmen met mooie beloftes of vakantiereisjes; ga voor afspraken die keihard verifieerbaar zijn. Geloof me: Aino gaat echt niet de salarissen net zo verhogen zoals ze nu verlaagd zijn wanneer het weer goed gaat. Niet op diezelfde termijn, en ook niet met hetzelfde percentage. Beschuldig me maar van negativisme. We zullen zien.
Jammer alleen dat het management dit voorbeeld niet heeft gevolgd; oh ja, ze hebben ook een percentage ingeleverd, maar wel eerst nadat het salaris met een ruim groter percentage was verhoogd (zgn. ten gevolge van functie-opwaardering). Uiteindelijk komt het allemaal weer neer op de schouders van de “gewone” man/vrouw op de werkvloer. Het management verschuilt zich weer achter een hoop blabla en hete lucht, terwijl zij alleen toch echt verantwoordelijk zijn voor de situatie waarin het bedrijf nu verkeert.
Het loonoffer dat gebracht moet worden door de medewerkers in totaal ismisschien een aardig bedrag maar zoals de Commercieel directeur Rutger Tulleken al zij wordt er van de medewerkers met een opdracht geen loonoffer verwacht. Laten om het simpel te houden uitgaan dat 70 procent bij een klant zit. Houdt dat niet in dat maar 30% van de medewerkers een loonoffer doet. En is het bankzittende gedeelte daarvan (laten we zeggen ongeveer de helft) niet de groep die de grootste offer moet brengen. (de rest in natuurlijk management en die kan natuurlijk niet het grootste offer brengen ..)
Dus als 30 % van de medewerkers een loonoffer moet brengen zodat je in totaal uitkomt op 20 % besparing houdt dat dus in dat deze mensen gemiddeld ruim 60% van hun loon (secundair en primair) moeten inleveren wil het de 20% besparing opleveren. Lijkt me wat onlogisch. Ik denk dus dat er niet primair op salarissen bespaard wordt.
Zit nog een probleem bij. Hoe ga je mensen die altijd in opdracht hebben gezeten vertellen dat als Aino geen opdracht meer voor ze heeft de ff wat salaris mogen inleveren. Dan zijn deze mensen zo bij Aino vertrokken…
Ik ben het wel met BIG eens als hij zegt dat het management verantwoordelijk is. Ik durf zelfs te zeggen dat het management facaliterend is voor detacherings medewerkers. Dus het management moet idd maar eens de schoen passen ipv ernaast te lopen. Als het klopt dat deze managers een functe opwaardering hebben gehad, zijn het eigenlijk boeven eerste klas.
Zo werkt het in dit wereldje… eerst massa’s geld verdienen met Y2K en EURO projecten en dan personeel op straat zetten… bedankt directie … ik zal het nooit vergeten (veel beloven en weinig geven, doet de gekke in vreugde leven)
Het is te laat mensen. We hebben de wereld de laatste 100 jaar naar de vaantjes geholpen! De kinderen van morgen mogen het binnenkort gaan uitzweten. Misschien dat we hier dan een aantal “consultants” voor kunnen inschakelen (ik word ziek van “consultants”; ze denken dat ze veel weten, en daar blijft het dan ook bij)