Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Online bankieren blijkt erg in trek

09 september 2002 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Marten Dijkstra
Marten Dijkstra

Online bankieren neemt dit jaar in Nederland sterk toe. Eind 2002 zullen 4,7 miljoen Nederlanders hun bankrekening via internet raadplegen en gebruiken, tegen 3,7 miljoen over het jaar 2001.

Dit blijkt uit prognoses van IDC. Volgens het it-marktonderzoeksbureau zal eind 2002 ongeveer eenderde van de Nederlandse bevolking ouder dan 15 jaar internetbankieren.
 
Belangrijkste reden voor de opmars van het online bankieren is, dat de afgelopen jaren steeds meer banken in Nederland hun dienstenpakket online hebben gebracht. Deze keuze maakt onderdeel uit van eenmultichannel strategie, waarbij de klanten kunnen kiezen hoe zij het liefst zaken doen met de bank. Bovendien heeft binnen de bankwereld een reorganisatie plaatsgevonden met als doel het aantal fysieke banen te verminderen. Internet vormt hier en belangrijk hulpmiddel bij.
 
IDC verwacht dat Nederlanders steeds meer vertrouwen krijgen in het afhandelen van hun financiële zaken via internet. Daardoor zal volgens het onderzoeksbureau ook het online gebruik van creditcards toenemen. Dit is een van de redenen waardoor de bestedingen via internet tussen 2002 en 2006 naar verwachting zullen toenemen van 1,8 naar 12,9 miljard euro.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Injectie van 111 miljoen in PhotonDelta definitief

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Innovatiezone in Almere, grote Defensiedeal Pro Warehouse (en meer)

    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en managed services op de MSP Show & Service Desk Show in Utrecht

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    6 reacties op “Online bankieren blijkt erg in trek”

    1. jerry schreef:
      10 september 2002 om 09:50

      Zou de titel niet moeten zijn “Online Bankieren in opkomst” in plaats van “in trek”. Ik werd namelijk door de ABN gedwongen om te gaan internetbankieren terwijl ik de voorkeur heb voor Homenet.
      jerry

      Login om te reageren
    2. Barbara Brouwer schreef:
      10 september 2002 om 15:57

      het is inderdaad meer dwangmatig opgelegd. Ik had een paar jaar geleden een rabox, en eenpaar manden terug heeft de Rabobank besloten dat ik DUS nog maar 1 keer in de maand afschriften nodig heb. Nu moet ik een nieuw wachtwoord gaan halen (fysiek langs gaan bij de bank) om vervolgens mijn op eigen kosten verkregen internet te moeten gebruiken om te zien hoe mijn rekening ervoor staat. de Rabobank wordt dus net als de ABN AMRO bedankt !

      Login om te reageren
    3. wouter schreef:
      11 september 2002 om 07:35

      De manier waarop ABN Amro Homenet stopt lijkt op de reorganisatie die ze doorgevoerd hebben. Vanuit een ivoren toren ga je zitten bedenken wat de consument wil zonder enige vorm van communicatie met deze klant. Het moet toch te denken geven dat ASP concepten in de zakelijke markt nauwelijks aanslaan. Toch stappen alle banken massaal over op ASP concpeten voor hun klanten.

      Login om te reageren
    4. jw schreef:
      11 september 2002 om 07:49

      Vreemd eigenlijk dat Nederlanders, die toch als zuinig en nuchter te bok staan, zich door de banken steeds zo laten beetnemen.
      Om te bankieren via Internet moet ik een internetaccount hebben, moet ik inbellen en ook nog eens betalen aan de bank (Rabo). Dat zijn de kosten. Daarnaast moet ik ook nog achter mijn PC gaan zitten, en daar allerlei administratieve handelingen verrichten die anders op de bankgiro centrale zouden plaatsvinden.
      Ik zit dus gewoon het werk van de bank te doen en moet daar tijd en geld aan besteden.
      Zet ik mijn handtekening onder een acceptgiro en stop die een keer per week/maand in de brievenbus tijdens het boodschappen doen kost het me eigenlijk helemaal niets
      Ik ben gestopt met dat telebankieren. En vindt dat de banken ook in het algemeen helemaal niet klantvrienelijk zijn gezien hun beleid op openingstijden en vestigingen. Bij de supermarkt kan je door de week tot 20:00 of 21:00 terecht. Hoe zit dat bij de bank??

      Login om te reageren
    5. Inge schreef:
      11 september 2002 om 08:13

      Fortis doet al niet anders, van vrije keuze is geen sprake, telebankieren in de
      particuliere markt is voorbij. Internet of papiertjes invullen, wederom zetten de banken
      je gewoon voor het blok en laten je er vrolijk voor betalen.

      Login om te reageren
    6. Geddy schreef:
      11 september 2002 om 11:07

      Allemaal helaas erg waar, maar er zitten ook goede kanten aan. Zelf ben ik een grote voorstander van het internet bankieren, mits zeer goed beveiligd! Inderdaad beslissen de hoge heren in hun ivoren toren wat goed is voor de consument, in het verleden maakten ze tot overmaat van ramp ook altijd de verkeerde keuzes. Echter met internet bankieren niet, ik ervaar het als zeer prettig en loop niet te koeien met papieren rotzooi en diversen mappen voor al mijn bank produkten. Alles in on-line overzichtelijk en kan afgehandeld worden binnen acceptabele tijdslimieten. Het enige wat ik nog mis is het real-time gebeuren, overboeken en dat het per direkt op een andere rekening staat en niet ‘s-nachts in de batch.
      Ik betaal liever hiervoor dan voor stapels onoverzichtelijke afschriften en mappen waar hele bossen voor worden gekapt!
      Bovendien is het ook nog eens zo dat de Nederlandse consument massaal gebruik maakt van internet, dus is het een goed overwogen keuze om de bankdiensten via internet aan te bieden. Echter moeten de banken er wel z.s.m. voor zorgen dat indien men de kantoren sluit, de klant niet voor een wissewasje naar een loket moet om het af te kunnen handelen. Dit moet dan ook via internet gedaan kunnen worden. Een password ophalen voor internet gebruik bij een kantoor is van de ZOTTEN!

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs