De opleiding informatica en technische informatica moeten zelfstandiger worden. Dat is een belangrijke conclusie van de visitatiecommissie Informatica. Het rapport is vandaag openbaar gemaakt tijdens het ICT-Kenniscongres in Den Haag.
De opleiding informatica en technische informatica moeten zelfstandiger worden. Dat is een van de belangrijkste conclusies van de visitatiecommissie Informatica . Het rapport is vandaag openbaar gemaakt tijdens het ICT-Kenniscongres in Den Haag.
Voor de verdere ontwikkeling van het vakgebied is het volgens de comissie nodig de studie een zelfstandige positie te geven binnen de faculteit. Men geeft de voorkeur aan het combineren van het vak met nauwverwante gebieden, zoals kunstmatige intelligentie. Opleidingen die zelfstandig of samen met wiskunde een faculteit vormen, hebben gemiddeld een betere score dan de overige, zo blijkt uit het rapport.
Volgens dr. Gregor Engels, voorzitter van de Commissie, is de kwaliteit van beide universitaire opleidingen "goed tot redelijk goed". Slechte cijfers scoren universiteiten met het percentage studenten dat de studie afmaakt. Dat is niet hoger dan 35 procent. Dat vindt de commissie te laag. "Reden tot, soms grote, zorg." Hogere afstudeercijfers kunnen worden gerealiseerd door op het voorbereidend onderwijs betere voorlichting te geven over het vak. Dan kiezen weliswaar minder scholieren voor deze studie, maar slaagt een hoger percentage. "Veel studenten komen af op de hype. Ze schrikken dan wanneer ze merken dat de studie veel extacte lesstof bevat. Scholieren associeren het vak meestal met de tastbare voortbrengselen ervan – computerspelletjes en surfen op internet", zegt Engels.
Het rapport is via de linkhttp://www.vsnu.nl/servlet/nl.gx.vsnu.client.http.GetFile?id=23952 te downloaden vanaf de website van de VSNU.
Ik maak me zorgen, abstracte zorgen natuurlijk.
Het is wat mij betreft het mooiste vak cq de mooiste wetenschap die er bestaat maar vergeleken bij scheikunde , natuurkunde , biologie, wiskunde en eventueel economie en nog veel te prille tak van sport om een uitspraak te doen over kwaliteit.
mijn ervaring is simpel anders , de excacte wetenschap waar het gaat om de informatie kunde kant (bedrijfs kundige kant) loop sterk achter op de praktijk in deze snel groeiende wereld. De conclusies getrokken in de 80 en 90 jaren zijn weliswaar fundamenteel maar in vergelijking tot de wijd verbreide commerciele adepten zoals best practices hopeloos ineffectief.
bij afstuderen krijgt je dan het effect van en filosoof in een staalfabriek.(goede kwaliteiten maar goed genoeg?)
daarnaast is de zuivere exacte techinische kant (als extreem EDA industrie bv) helemaal niet zo expliciet aanwezig in nederland.Komt nog bij dat de gestudeerde professional van nu ten prooi valt aan modern management en degradeert tot specialist wat op zich weer na afstuderen
een beeld oproept van een tandarts in een steengroeve.
je kunt altijd kiezen voor het vak cq wetenschap zelf als beoefenaar van abstracte kunst .
en wellicht kan een commissie daar een kwalitatief goed gefundeerde en zorgvuldig abstract doorgeredeneerde metafoor voor publiceren.
Ik vind de kunst die het tijdgewricht vastlegd in de metafoor
“” Ze schrikken dan wanneer ze merken dat de studie veel extacte lesstof bevat. Scholieren associeren het vak meestal met de tastbare voortbrengselen ervan – computerspelletjes en surfen op internet””
veelzeggend voor de huidige kunstenaars en ik heb grote zorg met betrekking tot de kwaliteit ervan.
het idee dat een groep zelfstandige kunstenaars “met alle respect overigens ” de discipline vormgeven is nog te verdedigen met kreten zoals creatviteit en pionierswerk, maar de abstracte kant de puur wetenschappelijkekant kom in gevaar wanneer deze wetenschap de discussie niet aangaat .
De eens zo modieuze gril dat de aarde niet het centrum was of rond was of de grillen van newton en bohr , einstein en setterfield hebben bijgedragen tot de schoonheid van de wetenschap.
Wellicht is dat nog de beste reden om displines te scheiden en de informatica uit het tijdperk der tirannen te laten treden en de esthetiek als emotie met zorg bij de estheten te laten de filosofie bij de filosofen.
een afgehaakte student scheikundige technologie, informatica en informatie kunde, en 14 jaar praktijk deskundige.
Jaren geleden werd er een nieuwe opleiding gestart in Nederland : Technische Informatica. Aangezien ik altijd al met computers bezig ben geweest, leek mij dit zeer interessant. Na 2 jaar heb ik deze opleiding voor gezien gehouden en wel met de volgende redenen :
1. Er waren nog geen boeken voor de opleiding.
2. De leraren waren over het algemeen (uitzonderingen daargelaten) zeer ONkundig over het onderwerp waar les in gegeven werd (opmerkingen als : “Die vraag kan ik niet beantwoorden, want dat wordt behandeld in hoofdstuk 10 en ik loop zelf maar 1 hoofdstuk op jullie voor! ” kwamen maar al te vaak voor).
3. 75% van de studie-uren gingen zitten in vakken als Natuurkunde en Wiskunde, mooie vakken maar er was geen enkele focus op informatica.
4. Er werd enkel zeer verouderde software gebruikt. Over Windows werd niets gezegd, alsof het niet bestond.
5. Het bedrijfsleven stond te springen om je op te leiden op wel relevante gebieden.
Zeer veel leerlingen zijn toen gestopt met deze opleiding, en dat was nog ruim voor de Internet hype. Dat heeft er dus naar mijn mening weinig mee te maken.
Ik ben het helemaal met CC eens! Ik heb zelf ook Technische Informatica op MBO-niveau gedaan, met de zelfde problemen die CC beschreef. Ik heb deze opleiding dus ook niet afgemaakt. Ik hoorde laats wel van iemand die de opleiding doet dat er tegenwoordig certificaten gehaald moeten worden bij deze opleiding, dan bedoel ik dus certificaten als MSCE-modules of Cisco-opleidingen (CCNP geloof ik). Het is toch van de zotte dat je op een ‘gewone’ school commerciële certificaten moet halen! Niet dat MCSE niet interessant is, maar als ik dat wil hebben ga ik toch gewoon naar een of ander opleidings-instituut, daar hebben de docenten d’r nog meer verstand van ook!