Weer ontslagen bij automatiseerder CMG

De Brits-Nederlandse automatiseerder CMG ontslaat bij zijn vestiging in Amstelveen vijftien werknemers.

Opmerkelijk genoeg ziet het bedrijf daarbij af van het toepassen van de ontslagregels voor uitzendkrachten. Volgens directeur Rob van Grieken gaat het om individuele gevallen. Vakbond CNV stelt dat het bedrijf een collectief ontslag probeert te omzeilen.
 
De detacheerder vraagt de kantonrechter om een ontslagvergunning voor vijftien programmeurs werkzaam bij het kantoor in Amstelveen. De betreffende CMG'ers kregen eind september in individuele gesprekken hun ontslag aangezegd.
 
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 18 oktober 2002.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Reacties

hello gijs, wederom bedankt voor je reactie.
als journalist heb je natuurlijk altijd het laatste woord - dat snap ik. negatieve uitlatingen zijn vooral door anderen gemaakt - ex-cmg-ers of cmg-ers die ontslagen zijn/worden dominant aan het woord gelaten en dat bepaalt de stemming! zoals ik probeerde eerder te zeggen - een kwaliteitsblad zou door alle emoties heen moeten prikken en de échte, onderliggende motivaties moeten tonen, óf/en de werkelijke belangen moeten weergeven, óf/en alles in een historisch kader moeten plaatsen. Met Pim Fortuijn werd toen - net als nu - vooral emotionele reacties gegeven en tendentieuze berichtgeving gemaakt. Achteraf, dat is wel grappig, als je het vergelijkt met je laatste reactie, zegt de hele pers 'Toon es aan wat ik verkeerd heb gedaan...'
Wezenlijk in deze hele discussie is de uitspraak van aanstaand 25 oktober. De consequenties HIERVAN zijn belangrijk en ik zou graag zien dat DAAROP wordt doorgeborduurd.
Met een email correspondentie - zoals je nu weer ziet - verscherpt de discussie. Stellingen worden steviger ingenomen ipv open naar elkaar te luisteren en begrip te vinden.... maar dat is weer niet in Computables belang. :-)
Ik schei ermee uit verder. Zegje gedaan....

"Wat me opvalt -en me bovendien doet denken aan de manier waarop toendertijd Pim Fortuijn werd belicht in de pers- is de bijzonder negatieve aandacht die jullie voor het bedrijf zelf hebben. Ook een gerespecteerd medium als Computable moet proberen objectief de wezenlijke onderwerpen te verslaan in plaats van de stemming te bespelen."
O? Geef eens met citaten aan waar ik of anderen bijzonder negatief zijn, dan?
Wellicht heb je gelijk, maar voorlopig heb ik zelf echt niet de indruk bijzonder negatieve aandacht te hebben.
Overigens, ben ik zeer breid over dit onderwerp verder van gedachten te wisselen maar via een openbare email correspondentie valt het niet echt mee.....
Want?

hello gijs (en alle lezers), bedankt voor je reactie!
In grote lijnen begrijp ik wat je zegt - al ben ik het niet eens met je snelle conclusie dat ik een denkfout maak ;-)
Nogmaals, ik begrijp en juig toe dat je/jullie CMG et al kritisch bekijken in deze voor hen moeilijke tijd. Als je de branche bekijkt waarom dan alleen CMG zo op de korrel nemen? In de hele branche wordt personeel ontslagen: soms collectief (CAP, Ordina, Syntegra, Pink,.... noem ze maar op) maar meestal één voor één. Hoe tragisch het ook is voor de mensen zelf, het is een logisch gevolg van de wisselende conjunctuur.
Interessant in het geval CMG is de manier waarOP natuurlijk (bijlage voor uitzendburos) - en ook ik ben zeer benieuwd naar de uitspraak in hoge beroep van a.s. 25 oktober! Het heeft wellicht ook voor mij persoonlijk gevolgen, namelijk!
Wat me opvalt -en me bovendien doet denken aan de manier waarop toendertijd Pim Fortuijn werd belicht in de pers- is de bijzonder negatieve aandacht die jullie voor het bedrijf zelf hebben. Ook een gerespecteerd medium als Computable moet proberen objectief de wezenlijke onderwerpen te verslaan in plaats van de stemming te bespelen.
Overigens, ben ik zeer breid over dit onderwerp verder van gedachten te wisselen maar via een openbare email correspondentie valt het niet echt mee.....

Hoi Wouter (en anderen)
Ik kan me je gevolgtrekking voorstellen, maar je maakt een denkfout, denk ik :-). Als ik als ergens op mijn todo-lijstje had staan: meer advertenties in mijn blad, dan moet ik niet als verslaggever werken. (Daarnaast: het in elkaar schroeven van narrige stukjes over een bedrijf (om)dat (het) niet (meer) adverteert is een slechte verkooptechniek, toch?)
Wat ik wel poog te doen is het verslaan van gebeurtenissen bij dit (en andere) ict-bedrijven. CMG staat met hun excercitie in NN in de belangstelling. Het is ook geen onbetekende kwestie, voor de betrokkenen en andere ict'ers...
Nu weer aan het werk, deadline vandaag.

Als lezer van Computable begint me langzamerhand het gevoel te bekruipen dat Computable wel heel erg tegen CMG aan het argeren is.
Enerzijds begrijp ik de kritische houding in deze moeilijke tijd - ook voor CMG - waar veel fouten worden gemaakt en deze best zichtbaar mogen worden gemaakt.
Anderzijds kan ik me ook voorstellen dat Computable het ook niet meer écht leuk vindt dat er geen advertenties door CMG (en vele anderen) meer worden geplaatst daar waar ze vroeger, in de goede tijden, pagina na pagina aan duur betaalde bladvulling kochten!!
Kortom: Net zoals het feit dat de bonden andere beweegredenen hebben voor hun hetze tegen CMG denk ik ook dat Computable dat inmiddels ook heeft!

Vwb de reactie van Eric.
Dit heeft niets met opruiende taal te maken echter alleen met interne waarschuwingen. Een fusie als deze is zeer belangrijk en er komen te veel en vooral onjuiste negatieve berichtgevingen in de media

Uit het bericht van "wout" van 17 oktober concludeer ik een paar zaken. 1."wout" heeft de opruiende brief van de Bond goed gelezen en er snel op gereageerd (ter toelichting: de Bond heeft haar CMG-leden een brief gestuurd met het verzoek om belastend intern materiaal toe te zenden). 2. "wout" verveelt zich kennelijk, want hij reageert al na 21 minuten op het memo van Wout. 3. Deze "wout" moet te achterhalen zijn, want CMG hoeft maar 21 minuten mail door te spitten.

Hmmm... nou ben ik geen CMG'er maar als ik zo de reacties van de diverse personen die zeggen bij CMG te werken beluister dan krijg ik toch het gevoel dat dit bedrijf er een stuk slechter bij staat dan ik nu denk... Klopt dat? Van een faillisement kan toch bij zo'n groot bedrijf geen sprake zijn lijkt mij zo of is het echt al zo ver heen? Dat AINO valt ok kan ik inkomen, maar CMG of CAP valt toch niet om? Wie kan daar wat meer helderheid in verschaffen?

Als echte CMG-er (met veel kennis) heb ik inmiddels de echte naam van Anton weten te traceren. Anton vergeet gewoon dat er ontzettend veel mensen terleurgesteld zijn in het management van CMG. Let maar op, straks als het einde nadert gaat er 1 grote beerput open . Hier bij ons in Den Haag wordt er veel gesjoemeld met de idleness cijfers en mensen worden ovegeplaatst zodat andere vestigingen met de problemen opgescheept zitten.
De fusie met Logica staat op 5 voor 12 en let maar op wat er dan gaat gebeuren
Beste Anton, haal die pak boter van je hoofd en ga nog wat dichter bij het management zitten. WIe weet kom je er dan echt achter wat er allemaal mis is.
De reden dat de mensen hier anoniem reageren is om zichzelf te beschermen teen evt. maatregelen

die anton is of een manager of hij geloofd nog in sprookjes,. wacht maar tot hij zelf de laan uit wordt gestuurd, even kijken of hij dan nog zo geweldig over CMG praat.

Voor Anton, ken je het gezegde "een plank voor je hoofd hebben"? In jouw geval is dat niet een plank maar een complete timmerfabriek. Durf eens eerlijk naar alle feiten te kijken: CMG heeft jaren veel te veel personen aangenomen die niet geschikt waren voor de IT maar na enige omscholing wel voor belachelijke tarieven bij de klanten werden weggezet. Kijk, een aap kan je kunstjes leren maar elk vak is een vak, ook de IT, dat leer je niet met een masterclass... Dat CMG nu moet bloeden voor veel mismanagement, niet alleen in aanname en HRM beleid is niet onaardig maar gewoon de keiharde waarheid. Dat CMG pretendeerd open en eerlijk te zijn is ook complete onzin, zo open en eerlijk zolang het het management maar uitkomt. Dat is niet erg maar dan moet je er ook niet mee te koop lopen. Verder heb ik alle vertrouwen in CMG en haar mensen, het is nu simpelweg het kaf van het koren scheiden. Een goed weekend!

Welnu, "Kees van Dalen" die achternaam stuurde ik naar het door jou (jullie?) opgegeven e-mailadres, dat helaas niet blijkt te bestaan. Overigens bedankt voor je (jullie) kwalificatie, zelf heb ik niet gesuggereerd open en eerlijk te zijn, hoewel je (jullie) conclusie juist is. Maar anonieme inzendingen, of inzendingen onder de naam van een ander, of inzendingen met een niet bestaand e-mail adres als afzender tonen aan dat deze Computable site een toevluchtsoord is geworden voor straatvechters.
Daar wil ik me niet tussen voegen. Ik bedank voor die eer.

anton je bent toch zo open en eerlijk,.vertel ons dan maar eens je achternaam

cmg is goed...

Anton, je praat onzin. er zijn cmg vestigingen waar 30 man (33%!) op de bank zitten, dan moet je wel HEEL "plaatsbaar" zijn om aan de bak te komen. CMG heeft zijn medewerkers flink laten zitten en is niet meer de club die het in de jaren 90 was. Dat concurrenten geen haar beter zijn ontken ik niet, maar CMg moet dan niet meer pretenderen open en eerlijk etc. te zijn.

"Een CMG-er ???" Heb jij ook een naam, OPEN EN EERLIJKE CMG-ER?
Of ben je per ongeluk aangenomen en nu onplaatsbaar, idle en met een boel tijd om e werkgever te belasteren in een grafiti-krantje?

Ik ben het wel eens met de vorige twee reacties. Ik ben wel een cmg-er en wat mij opvalt is dat CMG altijd een bepaalde cultuur wil uitstralen, openheid en eerlijkheid dat zijn de key-words, maar het management moet eens stoppen met te zeggen dat het nog steeds zo is. In werkelijkheid is het openheid en eerlijkheid tot de deur en je moet niet raar opkijken dat er daarna bepaalde weg pest acties worden ingezet. Ik heb liever dat CMG ontslagen publiekelijk in aantallen bekend maken ipv intern medewerkers het werken onmogelijk maken in de hoop dat deze mensen uit zichzelf weggaan(dit gebeurd ook bij andere bedrijven).
CMG heeft in de periode net voor de neerwaartse marktsituatie nog veel niet echte It-ers aangenomen, dit is onbegrijpelijk want toen al kon je zien dat het niet goed zou gaan. Deze mensen moesten toch behoorlijk omgeschoold worden maar daar is tegenwoordig geen geld en tijd meer voor, ook heeft cmg in dezelfde periode de starterssalarissen verhoogd, dit was ook een onbegrijpelijke management actie. Dit soort acties kost cmg nu zoveel geld en moeten via kostenbevriezing hersteld worden en de medewerkers zijn daar dan weer de dupe van. CMG moet inderdaad maar eens inzien dat de medewerkers het bedrijf zijn en maken, zij zijn het gezicht van CMG bij de klant hun uitstraling is zichtbaar en via dit soort acties straalt de medewerker niet iets uit wat bevordelijk is voor CMG.

En voor welk bedrijf werken jullie, Romina en Ivo?

Ik ben het helemaal met Romina eens. Het management van CMG heeft veel, heel veel fouten gemaakt. Ik kom bij een goed en gezond bedrijf vandaan ( cocurrent van CMG), sinds een paar maanden zijn wij een beursgenotterd bedrijf( zelfde bedrijf als jou, Romina!) en er werd steeds meer naar de productiviteit gekeken, en de inkomsten. Was ik helemaal niet gewend. Maar door het belonen van mensen, open en eerlijke communicatie, een goed management, mensen met mensenkennis dan willen ze er voor gaan en geven de werknemers veel bijdrage aan het binnenhalen van nieuwe leads en opportunities. Maar CMG heeft geen van allen: Geen open en eerlijke communicatie naar de werknemers toe, heel veel onduidelijkheid, geen begeleiding aan hun personeel. Salarisbevriezingen, geen beloningen, helemaal niks! Maar het management van CMG vergeet iets heel belangrijks: Het personeel maakt een bedrijf, het personeel is verantwoordelijk voor nieuwe opdrachten en dergelijke. Zij hebben blunders gemaakt, en nu moeten er weer mensen weg, logisch met zo'n management zou ik zeggen!

CMG ken ik niet als werkgever, maar van een paar CMG-ers weet ik dat de werknemers niet goed worden behandeld, slechte communicatie naar iedereen toe, veel onduidelijkheid, geen open en eerlijke discussies binnen CMG zijn aan de orde. Gezien mijn eigen werkgever weet ik dat er bij ons ook waarschijnlijk ontslagen gaan vallen, door de verkoop zijn wij opeens een beursgenoteerd bedrijf. Maar wij kennen wel goede communicatie en open discussies met alle collega's, dus niet allen consultants maar ook met directeuren. Wij mogen geen mensen aannemen, maar veel mensen worden overgeplaatst naar onze afdeling. Wij worden steeds op de hoogte gehouden van de proceudres, in welke fase zitten we nu? Wanneer is er definitef een besluit genomen enzovoorts. Het oneerlijke van CMG is, dat er heel veel onduidelijkheid bestaat over het hoe en wat binnen de organisatie ( ben ik niet gewend). Gezien de makrtsituatie moeten er wel mensen uit, maar het probleem van CMG is, ze durven dat niet openlijk uit te spreken en wat de ex-CMG-er zei: Het huidige management heeft het bedrijf geheel naar de kl**te geholpen. Het management heeft in een slechte marktsituatie verkeerde, beter gezegd mega blunders gemaakt en het eprsoneel van CMG ziet de gevolgen en merkt de gevolgen. Misschien een goede tip naar het management toe: neem ontslag en zet een geheel nieuw management op poten, mensen die aan de werknemers denken, dus people-managers!

"CMG is op dit moment nog het ICT bedrijf met de minste ontslagen"
Complete onzin! bijv. wel een van Atos Origin gehoord? de grootste in NL
"Het is jammer dat zij hun eigen onkunde op CMG afschuiven, uit ervaring kan ik zeggen dat CMG een prima werkgever is met hart voor de mensen... "
mooi dat jij bij een goedlopende CMG vestiging zit met goed management, maar doe die oogkleppen eens af. ga eens in groningen, eindhoven of arnhem kijken! ZEER slecht management, dat medewerkers bepaald niet goed behandeld, ooit was cmg een goed bedrijf of voor te werken met dito reputatie, die tijd is over. Al merken consultants op goedlopende vestigingen in Den Haag of Rotterdam daar (nog) weinig van.

Egbert denkt dat alleen de gefrustreerde consultants hun verhaal hier kwijt willen. Ik vraag me af wat hij doet om zijn baan te behouden. Waarschijnlijk zit hij heel dicht bij het management of hij leest nog veel sprookjes
Inderdaad vallen de ontslagen nog mee bij CMG, vergeet echter niet dat er allerlei beloftes zijn gedaan inzake toekomst en carriere.
De afgelopen jaren heeft CMG gewoon veel te veel mensen in dienst genomen. En het gaat nu niet alleen om de dure consultants die eruit moeten. Er zijn gewoon te wenig aanvragen voor te veel mensen en dat moet opgelost worden hoe wrang het voor de betrokkenen ook is.
Een nieuwe baan in de ICT vinden zal immers moeilijk worden

Misschien moet je het eens bij Pink vragen. Daar zijn er al 700 uit en gaan er nog eens 350. CMG is op dit moment nog het ICT bedrijf met de minste ontslagen. Richt je eens op de "echte probleemgevallen"!!

Oh ik begrijp het maar al te goed vanuit het bedrijfsoogpunt gezien. En op zich zijn die 15 ook maar een miniem gedeelte, ware het niet dat het niet alleen deze 15 zijn... In groningen moesten er ook al 115 of zo uit en her en der zijn er al veel mensen semi-verplicht gaan solliciteren. Bij elkaar dus toch een niet zo minieme hoeveelheid.
Blijft echter de vraag 'wie' er geloosd worden... de bankzitters natuurlijk maar ik wil graag weten wat hun specialismen zijn waar CMG dus geen brood meer in ziet...

Ik begrijp de ophef echt niet. Ieder bedrijf (IT of niet) kent goede en slechte tijden en daar dienen de kosten worden aangepast aan de omzet. Dit gaat in elke bedrijfstak gepaard met ontslagen.Dat CMG er 15 van de 6000 man uitzet is niet schokkend (0,25 %). IBM heeft er 16000 man uit gezet (
/- 5%) is dat nu ook een slecht bedrijf, ABN neemt van 15% afscheid enz, enz, enz. Ik ben met Egbert eens. Maar wat zouden jullie doen als manager? Als er geen omzetverwachting is voor de bankzitters? Een ballenbak van Ikea kopen?

Maar wat voor soort werk is er dan niet meer? Nu niet en in de toekomst? Ik denk dat een hele hoop mensen (ook niet CMG'ers) dat graag willen weten...

Ik vind het persoonlijk erg jammer dat er bij CMG mensen uitmoeten. Echter in de meeste gevallen is er geen werk meer voor ze, nu en in de toekomst, en om nu maanden op de bank te zitten is ook niet goed voor de betrokkenen. Ook binnen onze vestigingen heb ik signalen gekregen dat mensen hun ontslag aangezegd kregen. Maar om nu CMG meteen te bestempelen als een slecht bedrijf gaat mij te ver. Vergeet niet dat heel de IT-branche zeer moeilijke tijden doormaakt en dat het nu alleen maar op overleven aankomt. In dat licht bezien kan ik de aankomende fusie tussen CMG en Logica wel begrijpen. Want wat heb je er aan als CMG in de gevarenzone komt en (in het slechtse geval) uiteindelijk failliet gaat? Ook andere IT-bedrijven moeten mensen ontslaan. Wel heb ik van diverse kanten gehoord dat CMG zeer coulant omgaat met de betrokken ontslagen. En het ligt niet aan hun kennis en kunde, want het zijn verder zeer kundige medewerkers, alleen op dit moment en in de toekomst is er gewoon geen markt voor. Ik hoop overigens dat alle ontslagenen erin slagen om een nieuwe uitdaging te vinden, waarin ze beter aan hun trekken zullen komen dan maanden/jarenlang op de bank te zitten bij CMG. Waar een wil is is een weg......

Weet iemand trouwens welke functies er vooral uitvliegen? In groningen werd het nog aan de fysieke locatie geweten maar in Amstelveen kan je moeilijk zeggen dat je te ver van de klant af zit ;) Zijn het hier de dure consultants of juist de programmeurs die weg moeten?

En als het tij weer ten goede gaat keren? Gaat dit bedrijf met hart voor de mensen, degene weer aannemen die ze net hadden ontslagen?

Ik denk dat veel mensen die hier hun berichten plaatsen gewoon gefrustreerde consultants zijn die niet goed op hun projecten functioneerden. Het is jammer dat zij hun eigen onkunde op CMG afschuiven, uit ervaring kan ik zeggen dat CMG een prima werkgever is met hart voor de mensen...

Er worden overal bij CMG mensen uitgegooid.
Alleen wordt het niet meer bekend gemaakt.
Ook worden mensen intern verzocht om te gaan solliciteren....
CMG is al lang geen leuk bedrijf meer om voor te werken, het is volledig naar de kl%%te geholpen door het huidige management. Van kwaliteitsbedrijf naar de risee van automatiseringsland...
Het verbaasd mij dat Logica CMG nog wil hebben.

Overigens is CMG niet de enige die mensen ontslaat. Cap Gemini heeft deze week ook mensen ontslagen

Beste Communicator,
Ze hoeven hun imago niet op te poetsen als ze verder gaan onder de naam logica...Dan kunnen ze er als CMG even een potje van gaan maken en 'niemand' die over 2 jaar nog weer dat dat Logica was...

Wanneer houden die negatieve sentimenten nu eens op, CMG lijkt mij nog steeds een prima bedrijf om voor te werken en lijkt in vele opzichten een betere werkgever dan menig van haar collega concurrenten. Kijk maar eens in hun recente geschiedenis, er is er geen een die ontslagloos is en praat maar eens met de pechgevallen daar, die komen er vaak alleen maar slechter vanaf.

Denk maar niet dat het nu afgelopen is met die gedwongen ontslagen...

goh... wat doen interne CMG memo's hier zo op het internet? ;)

terinfo - intern cmg memo
Beste collega's,

Na de aankondiging van vorige week, dat er discussies plaats vinden tussen Logica en CMG betreffende een mogelijke fusie, is het heel belangrijk dat eenieder zich houdt aan de hoogst mogelijke business ethiek in contacten met (wederzijdse) klanten en prospects. Onder hoogst mogelijke business ethiek wordt verstaan dat iedereen zich moet onthouden van geringschattende, misleidende of anderszins negatieve communicatie over Logica (of enige andere concurrenten van ons).Gezien het grote belang hiervan kunnen overtredingen aanleiding zijn tot disciplinaire maatregelen.

Mede namens de Group Board, met dank voor de aandacht hieraan,
Wout Koppers

Ik vraag me af wat CMG op termijn meer zal kosten.
Het aanhouden van die 15 man of de inspanningen om het geschonden imago weer op te poetsen?

Goh.... Gaan ze er nu ook al in de randstad uitvliegen? :)

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-10-17T00:00:00.000Z Gijs Hillenius
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.