Bijna 80 procent van de topmanagers in grote bedrijven in Europa en de VS verwacht dat hun onderneming de komende vijf jaar "radicaal zal veranderen." 40 procent denkt dat de informatietechnologie van het bedrijf daar bij betrokken is, hetzij als oorzaak van de hervormingen, hetzij als gevolg ervan.
De it staat met die score slechts op de vierde plaats. Herstructurering (53 procent), fusies en overnames (49 procent) en de verhouding met de klant (48 procent) scoren hoger bij de topmanagers van Fortune-500 bedrijven. De ondervraagden hebben overigens in meerderheid (57 procent) geen al te hoge pet op van de effectiviteit waarmee hun ondernemingen de veranderingen doorvoeren.
Dat blijkt uit onderzoek van het Global Future Forum, een netwerk van 350 mensen en organisaties, opgezet met steun van Unisys, om bedrijven te helpen bij het "uitbreiden van hun strategische planninghorizon". Bij de presentatie van het de resultaten van het onderzoek toonde het Forum zich bezorgd dat ondernemingen zich lijken voor te bereiden op ‘meer van hetzelfde’ in plaats van "effectieve toekomstplanningen" te maken.
Met die houding zouden bedrijven wel eens het zicht op ontwikkelingen in bijvoorbeeld hun klantenbestand kunnen verliezen. "De klant is koning, heette het vroeger. Maar die wil inmiddels al lang niet meer het ‘doel’ zijn van campagnes en acties. En vooral niet opgescheept worden met kleurencartridges voor zijn printer als hij eigenlijk alleen behoefte heeft aan zwart-wit", zegt onderzoeker Joop de Vries van Sociovision dat het onderzoek uitvoerde. Er wordt weinig geanticipeerd op verandering en men valt "al te makkelijk terug op oude formules: blijven hameren op een beloningssysteem met bonussen tegen medewerkers die inmiddels vrije tijd meer zijn gaan waarderen."
70 procent van de ondervraagde managers verwacht dat de raden van bestuur meer toezicht gaan uitoefenen op de ceo. De bestuurslaag direct onder de directie mag volgens tweederde van de ondervraagden rekenen op een "significante uitbreiding" van hun bevoegdheden. Maar daar doen ze nog wel een jaar of acht over: tegen 2010 zou het zo ver zijn.
Algemeen directeur Frank Kaalen van Unisys Nederland roemt de impulsen die van dit soort onderzoek uitgaan op zijn eigen onderneming. "We zijn uitgegroeid van een technologiebedrijf tot een dienstenbedrijf, georganiseerd als een netwerkorganisatie. Dat doe je onder meer op basis van signalen en impulsen die uit dit soort onderzoek komen." Een derde raakvlak ligt bij het richting geven aan onderzoek en ontwikkeling, aldus Kaalen.