Slechts één op de drie leerlingen bezoekt Kennisnet, tegenover twee op de drie leraren. Dat constateert de Inspectie van het Onderwijs in haar rapport ‘Het gebruik van Kennisnet bij het onderwijs’.
Zij noemt het leerlingenresultaat tegenvallend, gezien de beschikbaarheid van de computers en het andersoortige computergebruik van leerlingen ten opzichte van de vaak als digibeten afgeschilderde docenten.
Uit het onderzoek blijkt verder dat Kennisnet meer als informatiebron functioneert dan als communicatiemedium. Vooral het vak Nederlands scoort bij leerlingen hoog, op zoek naar boekverslagen. Leraren zoeken vooral naar lesmateriaal en bronnen.
Frappant is dat zo’n 5 procent van de ict-coördinatoren op de scholen in het onderzoek aangeeft de website van Kennisnet nooit te bezoeken. Over het algemeen tonen de coördinatoren zich niet tevreden over de betrouwbaarheid (lees: snelheid en capaciteit) van het netwerk.
Kennisnet stond een paar maanden geleden bij het inmiddels demissionaire kabinet ter discussie. Die wilde er geen miljoenen euro’s meer aan spenderen. Die dreiging is van de baan, maar het had wellicht anders kunnen lopen als de inspectie haar onderzoek, dat liep van april tot en met juni 2002, in die periode had uitgebracht.