'Crisis leidt niet tot betere ict-diensten'

Slechts 42 procent van de ict-projecten is in 2002 binnen tijd en budget opgeleverd. Bij middelgrote bedrijven is dat percentage nog aanzienlijk lager, meldt Ernst & Young.

Dit sombere beeld blijkt uit het onderzoek Trends in Ict 2003 dat Ernst & Young onder 650 directeuren, managers en professionals heeft gedaan. Het succespercentage ligt daarmee iets hoger dan bij een vorig onderzoek anderhalf jaar geleden. De afnemers zijn in 2002 even tevreden over hun ict-dienstverleners als vorig jaar. Ze vinden de ict-bedrijven zelfs "realistischer in de voorgespiegelde bijdrage van ict aan de ontwikkeling van de organisatie en de met ict te verwachten opbrengsten."
In een toenemend aantal gevallen wordt voorafgaand aan ict-projecten een rendementsafweging gemaakt: het percentage steeg van 51 procent vorig jaar tot 60 procent in 2002. In bijna de helft van de gevallen gebeurt dat echter alleen voorafgaand aan het project en wordt dat onderzoek tijdens de looptijd van het project niet herhaald.
De belangrijkste oorzaken van de uitval van ict-systemen zijn nog steeds de klassieke drie: hardware/software-, netwerk- of capaciteitsproblemen. Het werk van crackers scoort slechts 1,5 procent, waarbij Ernst & Young echter aantekent dat die naar verhouding een veel grotere schade veroorzaken. Virussen komen met 16 procent op de vierde plaats.
Interessant zijn de enorme verschillen in de mate van vertrouwen dat een aanval op het bedrijfssysteem tijdig zal worden gesignaleerd. Bijna 54 procent van de totale populatie heeft daar veel of zeer veel vertrouwen in. Het (zelf)vertrouwen is het grootst bij ict-managers (68 procent), en ict-professionals (65 procent). De bedrijfsmanagers hebben wel fiducie in hun ict-collega's (63 procent), maar de niet-ict professionals zijn bijzonder sceptisch: de score komt niet hoger dan een schamele 42 procent.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Lees verder


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-12-12T00:00:00.000Z René Rippen
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.