Philips groeit niet hard genoeg, vindt topman Gerard Kleisterlee. Het introduceert te weinig vernieuwende consumentenproducten, terwijl het elektronicaconcern per jaar bijna drie miljard euro besteedt aan onderzoek en ontwikkeling.
"Als je zoveel aan research uitgeeft, dan moeten er dus nieuwe producten uitkomen, nieuwe markten veroverd worden. Dan verwacht je groei", aldus Kleisterlee in een interview metde Volkskrant.
Hij kon wel de nieuwe platte beeldschermen noemen die Philips volgende maand in Las Vegas presenteert: een tv van dertig centimeter diep met Lcos-projectietechnologie. Kleisterlee: "Ik had graag meer voorbeelden gehad."
Als Philips graag vernieuwende consumentenproducten wil maken (en natuurlijk verkopen) zou ze zich meer moeten openstellen voor de ideeën en wensen van consumenten. Laat mijnheer Kleisterlee maar eens contact met mij opnemen. Ik heb nog een paar prachtige ideeën voor consumentenproducten. Een recentelijke rondgang langs de concurrentie, zoekend of mijn ideetjes mogelijk al waren gerealiseerd, leverde helemaal niks op. Mij maakt het niet zo uit welke fabrikant ermee aan de haal gaat, als ze maar gerealiseerd worden, dus…