Waar Delta Lloyd zijn automatisering versterkt, verdwijnen bij Achmea honderd tot tweehonderd it-functies. Beide verzekeraars steken veel energie in het oprichten van servicecentra.
De sanering bij Achmea past in een grote reorganisatie, waarbij duizend van de veertienduizend banen verdwijnen. Een woordvoerder zegt dat de verzekeraar – in 1995 ontstaan uit een fusie van Zilveren Kruis en Avéro/Centraal Beheer – zijn organisatie efficiënter wil inrichten door de integratie van bedrijfsonderdelen. Daardoor zijn minder medewerkers nodig. Gedwongen ontslagen worden niet uitgesloten. Op it-gebied betekent dit dat alle onderdelen onder één aansturing komen, waarbij dubbele functies verdwijnen. Ook wil het concern tot een uniforme inrichting van de werkplek komen. Nu hanteren de diverse divisies nog aparte kantoorautomatiseringssystemen. Voorts speelt mee dat Achmea naar één backoffice toe wil. Begin dit jaar schoven de onderdelen Fbto, Centraal Beheer en Topland al hun administraties in één servicecentrum ineen. Daarbij hoort ook een eenduidige it-ondersteuning. Uitbesteding van de it-divisie, waar veertienhonderd mensen werken, is geen optie, meldt de zegsman.
Kijk voor een uitgebreid artikel in deComputable van 20 december 2002.