Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Webwinkeliers vinden betaalsysteem iDEAL duur

27 december 2006 - 09:39ActueelInnovatie & Transformatie
Kim Loohuis
Kim Loohuis

Webwinkeliers die gebruikmaken van het betaalsysteem iDEAL, waarmee consumenten op internet kunnen betalen via hun eigen bankrekening, zijn redelijk tevreden over de nieuwe manier van betalen. Wel vinden ze de transactiekosten erg hoog.

 Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van de economisch geografen Tania Rademaker en Mong-Nee Khaw van de Universiteit van Utrecht. Ook zijn webwinkeliers niet te spreken over de promotie van het betaalsysteem. Daar staat tegenover dat ze het systeem snel en veilig vinden.

iDEAL kent sinds de lancering in oktober 2005 een snel groeiend klantenbestand dat nu bestaat uit bijna tweeduizend webwinkels. Ongeveer 13 procent van alle internetbetalingen gaan momenteel via iDEAL.

De webwinkeliers zijn niet te spreken over de in hun ogen hoge kosten van het systeem: zo'n 70 cent per transactie. Daarnaast zijn ze ontevreden over de geringe naamsbekendheid onder consumenten en problemen bij de installatie. De geringe naamsbekendheid kan worden verklaard doordat er niet veel aan reclame voor de consument is gedaan. Grootschalige promotie verdient zich niet terug, vinden de oprichters. Het is effectiever als detaillisten zelf hun klanten op de hoogte brengen van de mogelijkheden van iDEAL, aldus de initiatiefnemers.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Banken dragen betaalsysteem Ideal over aan Currence

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ABN Amro brengt goedkope iDeal-variant

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Beheer online betalen iDEAL naar Atos Origin

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    iDEAL grote onbekende bij internet-consumenten

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Betaalstandaard Ideal over enkele weken van start

    E-commerce
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Webwinkels laks met security

    2 reacties op “Webwinkeliers vinden betaalsysteem iDEAL duur”

    1. Scholten schreef:
      27 december 2006 om 21:30

      Heel erg jammer dat het nog op relatief kleine schaal gebruikt wordt en er vaak 1 euro transactie kosten worden gevraagd, het is namelijk een zeer goed systeem
      de kosten zullen het gebruik ervan ook drukken

      Login om te reageren
    2. Ronald Heinen schreef:
      3 januari 2007 om 10:44

      Op zich is dit weer een aardig voorbeeld hoe dit soort diensten door Nederlandse Banken gezien worden, namelijk als Costcenter. Daar er door het Nederlandse management de eis gesteld wordt dat er binnen een bepaalde periode de gedane financiele uitgaven terugverdiend moeten zijn en deze uitgaven per transactie in de gestelde tijd terugverdiend moeten worden, zijn deze kosten zo hoog. Bij veel buitenlandse banken wordt ICT niet alleen gezien als Costcenter, maar als noodzakelijke voorwaarde (net zoals een bedrijfsgebouw bijvoorbeeld, dus een kapitaalsinvestering). Als je dus de financiele uitgaven welke je hieraan doet als Investering ziet en niet als kosten, het dus als Profit- of Investment center ziet, dan krijg je dit soort toestanden van bijna 1 Euro per transactie niet. Een van de weinige managers in de Nederlandse Bankwereld welke dit goed begreep was Dr. Alexander Rinnooy Kan, voormalig lid van de Raad van Bestuur van ING. Maar ja, die is niet voor niets uit de Raad van Bestuur van ING gestapt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs