Managed hosting door True

Oudere ict'er is niet geliefd

 

Bedrijven vragen reïntegratiebureau's en detacheringsbureaus nogal eens om te zoeken naar een jonge ict'er. Ondanks ervaring is de oudere ict'er niet geliefd in de markt.

Directeur Vikram Kapoor van staffingbureau iSense krijgt de vraag naar een jonge kandidaat voor een vacature vaak voorgelegd. "En dan wordt veertig al als oud beschouwd", zegt hij. Ook Ramon de Meijer van recruitmentbureau Michael Page zegt regelmatig te ondervinden dat de oudere werknemer niet op waarde geschat wordt. "Ik denk dat de vraag bij detacheringsbureaus vaker voorkomt, omdat daar flexibelere mensen worden gezocht."

Brancheorganisatie ICT~Office zegt deze geluiden uit de markt niet te hebben gehoord. Maar als bedrijven de voorkeur geven aan jongere werknemers, dan is dat volgens de lobby-organisatie niet verstandig. "Er komt een tekort op de markt af. Ik denk dat de capaciteiten van mensen belangrijker moeten zijn dan de leeftijd", zegt woordvoerder Ted van Hintum.

De Meijer denkt dat sommige oudere ict'ers minder geliefd zijn omdat ze zich steeds verder specialiseren. "Dat is een keuze die ze zelf niet gemaakt hebben. Het bedrijf waar ze komen te werken heeft bijvoorbeeld een SAP-pakket. Soms valt die keuze goed uit, maar soms hebben ze pech. Dan wordt het pakket waar ze in gespecialiseerd zijn niet meer door de markt gevraagd".

Kapoor denkt dat de oudere ict'er als minder flexibel wordt gezien. General manager Ramon Zanders van Perfect for People herkent dat. "De kracht van de oudere professional moet zitten in de competenties. Sommige professionals zitten vast in een patroon van inhoudelijke specialisatie en kunnen daarop vastlopen".

Ict'ers ouder dan veertig jaar hoeven zich niet meteen zorgen te maken. "Voor sommige functies, zoals managementfuncties, worden ze juist gevraagd om hun ervaring", zegt De Meijer. Zanders: "Als je mensen weet met senioriteit op basis van competenties en ervaring mag je ze naar Perfect for People doorverwijzen. We zoeken ze."

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1842829). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

De leeftijd van de persoon is niet de bottleneck. Het gaat om de actualiteit van de kennis.

Wanneer iemand van 56 helemaal thuis is moderne webtechnologie en daar zelfstandig toepassingen mee kan maken, speelt de fysieke leeftijd geen rol.

Jongeren zullen wat meer moeite moeten doen om hun ervaring aan te tonen en ouderen zullen wat meer moeite moeten doen om hun actuele kennis aan te tonen.

Je zou het wel denken, maar er zit een adder in het gras.
Namelijk, dat hoe ouder de betrreffende persoon hoe duurder die wordt.
Ik denk dat dat ook een beslissende factor kan zijn in de beslissing of iemand wordt aangenomen of niet.
Het is niet rechtsgeldig, maar het zou me niks verbazen als het wel gebeurd....

Het lijkt mij dat er nog wel andere bottlenecks zijn. De verschillende woordvoerders/directeuren "denken" allemaal dat zij weten waar het aan ligt. Is het ook zo? Om de "sommige" vastgeroeste ICT-ers als voorbeeld te nemen voor alle oudere ICT-ers is een beetje kort door de bocht.

Er ligt een schone taak voor de reintegratie- en detacheringbureau's om juist niet zo maar mee te gaan in de verzoeken om jonge ICT-ers, maar om duidelijk te maken dat oudere ICT-ers (met meer ervaring) ook zeer waardevol kunnen zijn om een klus te klaren.

L Van Oel... het is precies rechtgeldig gezien de huidige aarbeidswetgeving in Nederland. Hoe duur een werknemer is moet gewoon bepaald worden door de verwachte bijdrage van de werknemer in de bedrijfsdoelen. In een ooit veranderende en globaliserende economie, is de flexibiliteit van een werknemer een van de meest gewilde eigenschappen. De andere is de learning-curve. Als IT-manager, nu sinds enkele jaren, is het mijn ervaring dat de relatief oudere ict'er deze missen als het tenminste om hands-on ict-taken en het leren van nieuwe producten gaat. Het feit dat er flexibiliteit van hun vereist wordt en dat ze continu moeten leren om met de nieuwe generaties te concureren, maakt ze ook niet gelukkig... Helaas, de kosten en organisatorische risico's van het tewerkstellen van oudere ict'ers, dwingen bedrijven de voorkeur te geven aan jongere. Dit is toch rationeel en rechtsgeldig...

Eens wordt de jongere ook oud en dan?
Herhaling van het voorgaande? Precies, het ligt in de accaptatie van elkaar en men moet niet alles afvangen met 'wat levert
dit het bedrijf op?'. Men crert een vicieuze cirkel en legt het probleem bij de personen (ouderen) neer. Steek ook de hand eens in eigen boezem. Oud worden is niet leuk, het overkomt ons allemaal en er tegen blijven schopen crert een haat en nijd
tussen ouderen en jongeren. Inleven en inleveren voor pensioen of iets dergelijks worden door jongeren eerst afgeschoven. Later, als ze ouder worden, denken ze
weer aan zichzelf. Het egome speelt hierin altijd een belangrijke rol.Hou dat ook maar eens tegen het licht.

Helaas is het niet zo dat dit onderwerp alleen in de ict-branche speelt. Ook andere organisaties in Nederland zien de oudere werknemer liever gaan dan komen.
Als Telemarketeer spreek ik dagelijks vele HBO'ers en Academici die in de ict werkzaam zijn. Mijn ervaring is dat deze leidinggevenden vaak behoefte hebben aan een vertrouwenwekkend persoon om zaken mee te doen. Vertrouwen, expertise, kennis en empathie zijn bij de oudere werknemer beter ontwikkeld. Mensenkennis is een verdienste. Hier is geen cursus tegenop gewassen. Deze kennis verkrijg je alleen door zelf je nek uit te steken. Bovendien zijn de 40- en 50'ers van nu 2 x fitter dan hun ouders.

Ook ik ben een van de (hogere) ict'ers die omwille van economische bedrijfsredenen als oudere ongewild 'op straat is komen te staan' bij een groot landelijk bedrijf. Ik zit al meer dan 32 in het vak, heb vele functies bekleed bij meerdere bedrijven in verschillende regio's van het land en werkte zelfs meestal 60 uur of meer per week. Ik stond daarbij vaak vooraan met nieuwe ontwikkelingen. Maar net als in de voetbalwereld (die moeten scoren voor het geld) zet men voor een werkwedstrijd geen 50+'ers meer in op het speelveld, ook al zijn die strategisch en tactisch beter dan de jongere spelers. Coaching, managen, codineren et cetera ,langs de (zij-)lijn, is nu eigenlijk de enigste optie. Helaas ligt de verhouding van directen-indirecten fout in onze consumptiemaatschappij en moeten ex-top spelers nu onkruid wieden, koffie verkopen en de spelersbus besturen om toch brood op de plank te krijgen tot het levenseinde. In het ergste geval moeten ze zelfs gaan 'bedelen'. Als het leven zo altijd is, dan is dat nu eenmaal zo en zal niemand daar problemen mee hebben. Echter managers bijvoorbeeld kunnen het vak tot op zeer hoge leeftijd wel blijven bedrijven door dat hun werk in principe (minder) technologie-onafhankelijk is. Juist door dat managers, meestal niet gehinderd door enige kennis, de business-competities bepalen moeten de meeste oud-spelers als 'kneusjes' aan hun eind komen. Gelukkig gaat de natuur hier al eeuwen eerlijk mee om en iedereen krijgt uiteindelijk wat hij verdient. Dus het advies is misschien: doe geen ict-specialisme meer en probeer met 20 jaar al manager te zijn om verzekerd te zijn van een luxe leven tot op hoge leeftijd. Of je dan gelukkig, menselijk en in goede gezondheid hebt geleefd, is dan maar de vraag

Zelf ben ik net 40 en mag ik niet klagen over belangstelling van de werkgevers. Ik begrijp de "negatieve" meningen en vooroordelen niet zo, alsof oudere werknemers niet makkelijk meer zouden leren.
Dat geldt voor sommige jongere mensen ook!
Het gaat om de persoon. Gelukkig zijn er ongetwijfeld werkgevers die daar wel naar kijken.
Het is jammer dat door de aankomende vergrijzing, ouderen straks wel weer in trek zijn. Dat zou niet zo moeten zijn. Zij zijn heel waardevol en kunnen anderen een hoop leren, niet alleen de harde kanten van het vak.
Over 1 of 2 generaties is een ieder met ict opgegroeid en is het learning for life een gewoonte en kijkt men denk ik niet meer op als een dame met rollator uw pc-probleem komt oplossen.
Er moet nog een hoop veranderen...

Ik vraag me af, of het verstandig is voor een werkgever om zich alleen te richten op jongeren. Uiteraard is de kennis en de opleiding actueel, maar vaak theoretisch, terwijl ik juist verwacht, dat de werknemer practisch moet zijn, d.w.z. dat hij/zij moet weten waar hij in de organisatie mee bezig is. Jongere werknemers goedkoper dan ouderen? Men neemt HBO'ers aan voor een MBO-functie, dus dat houdt in, dat je ze ook marktconform moet belonen....

Ik wil dit probleem graag breder maken. In Nederland is VUT en investeren in je (pr)pensioen belastingtechnisch zo goed als afgeschaft, omdat (ex-)ministers (zoals Brinkhorst en de Geus) menen, dat werknemers langer moeten kunnen doorwerken. De tweede hobbel die ze willen nemen is dat de (oudere) werknemer gemakkelijker ontslagen moet kunnen worden. De (ook jongere) werknemer is vogelvrij. Hij/zij is gemakkelijk te vervangen door een werknemer uit Polen, Roemeniof Bulgarije. Stof tot nadenken: Ook jongere werknemers gaan straks de boot missen en dan zal de nationale beroepsbevolking vanzelf uitsterven... En dan hoeven we het ook niet meer te hebben over zaken als "leeftijdsdiscriminatie" of "de werkende vrouw" of "de vergrijzing" of "investering in de kenniseconomie" of noem maar op.

Alleen wat de kosten betreft WAAR, maar bedenk wel, dat deze heel veel kennis hebben van het bedrijf en in geval van calamiteit, weten ze wat ze te doen staat. Er hoeven dan geen SLA's nagekeken te worden, wie nu verantwoordelijk is. Oudere niet flexibel, kom nou, conversie naar W-2000 of Office-2000, we kennen de bottlenecks. Dus over naar Vista of Office-2007, we kennen al de pittfalls.
Storingen en niet weten wat je te doen staat, zal vaker voorkomen, omdat de ervaring domweg ontbreekt.
Baan voor de toekomst: IT - SLA - Manager

Waar het echt binnen bedrijven fout gaat zijn de verbindende processen. Jonge HBO ict-ers hebben een lange weg te gaan om zich binnen organisaties een plek te verwerven. De technologie is niet meer zo spannend. Juist het ombuigen van een technisch gerichte ICT organisatie naar een meer procesgerichte service verlenend onderdeel van een organisatie is de crux.
Juist de meer oudere ICT-ers hebben door hun jarenlange ervaring de mogelijkheden en de competenties om dit te kunnen bewerkstelligen. Een goede mix tussen de oudere ICT-ers en de jonge net afgestudeerde ICT-ers zou wel eens zeer belangrijk kunnen zijn.

Hoe vaak ik het niet meegemaakt heb dat de jonge HBO-ers niet eens MS DOS kenden........ en alleen maar opgegroeid zijn met Windows.....

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×