In navolging van concurrenten Cisco en Bay Networks, slaat 3Com aan het reorganiseren. "De grootste reorganisatie in zeventien jaar" moet een bedrijf opleveren met een opbouw die eerder een klantgerichte instelling weerspiegelt dan een oriëntatie op produkten zoals nu het geval is.
Daartoe wordt de afdeling gebruikersondersteuning samengevoegd met de lan- en wan-onderdelen tot de nieuwe ‘Systems Division’. Produkten voor kleine bedrijfjes en particulieren vinden onderdak in de ‘Personal Products business’. Aanleiding voor de nieuwe structuur vormt de steeds sterkere vraag uit de markt naar complete netwerkoplossingen voor bedrijven. De nieuwe posities worden ingevuld door interne verschuivingen. Slechts Bill Marr, nuexecutive vice president van de afdeling wereldwijde verkoop, is nog geen vaste plek toebedeeld in het vernieuwde 3Com. Hij blijft bij het bedrijf om te assisteren bij de overgang, maar zijn rol op lange termijn is nog niet bekend. 3Com’s reorganisatie is duidelijk niet veroorzaakt door slechte resultaten. Het bedrijf heeft in het eerste kwartaal van boekjaar 1997, dat werd afgesloten op 31 augustus, opnieuw recordomzetten geboekt. Het netto-inkomen bedroeg 93,1 miljoen dollar, een toename van 62 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook de inkomsten per aandeel zijn gestegen, met 58 procent.