Een veertigtal bedrijven heeft zich als lid aangemeld bij Stipt, de branchevereniging van Internet content-providers. Tijdens de eerste vergadering vorige week vrijdag is besloten een gedragscode op te stellen die moet leiden tot een professionalisering van het vak.
De afgelopen tijd zijn de content-providers op Internet als paddestoelen uit de grond geschoten. Sommige aanbieders zijn bonafide. Maar er zijn ook lieden die even snel een slaatje uit deze rage willen slaan, aldus initiatiefnemer Frank van Oirschot. Waar de een 25.000 gulden vraagt voor een eerste opzet van een Web-site en 2000 gulden per maand voor onderhoud aan de site, brengt de ander 2000 gulden aan initiële kosten in rekening en 100 gulden per maand voor onderhoud.
Potentiële opdrachtgevers hebben op het ogenblik nauwelijks houvast. Volgens Van Oirschot is er grote behoefte aan duidelijke, objectieve criteria waarop bedrijven de providers vooraf kunnen beoordelen. Een gedragscode kan al heel wat verwarring wegnemen. In voorbereiding is een stippensysteem, waarmee elke aanbieder zijn sterke en zwakke punten kan aangeven. Te denken valt aan onderdelen als vormgeving. Vervolgens zou door een commissie kunnen worden getoetst of deze kwalificaties met de waarheid stroken.