In de praktijk blijken beslissingen over het uitbesteden van IT-activiteiten in relatief korte tijd door het top-management genomen te worden. Aan het besluit ligt meestal geen grondige analyse van de problemen ten grondslag.
Bovendien wordt sterk de nadruk gelegd op kosten- en personeelsbesparingen op de korte termijn. Ir Leon de Looff promoveerde vorige week aan de TU Delft bij professor Brussaard op het proefschrift ‘A model for Information Systems Outsourcing Decision Making’.
Hij ontwikkelde een model dat beslissers kunnen gebruiken om na te gaan of uitbesteding in hun situatie verstandig is. In het proefschrift staan ook richtlijnen voor een uitbestedingsrelatie, terwijl leveranciers er aanbevelingen in kunnen lezen voor hun marktstrategie. Volgens De Looff hebben klanten vaak hooggespannen verwachtingen van uitbesteding. Leveranciers voorspellen grote kostenbesparingen en verbeteringen in kwaliteit en klantgerichtheid, wanneer organisaties hun IT aan hen overdragen. Toch zijn enkele organisaties die gekozen hebben voor uitbesteding, ontevreden. Een aantal van hen heeft activiteiten weer intern genomen.